Første hold i gang på ny to-årig integrationsgrunduddannelse i Dansk Supermarked Group

Som en af de første virksomheder i Danmark tilbyder Dansk Supermarked Group nu et helt hold flygtninge et lønnet grundforløb, der målrettet gør de studerende klar til videreuddannelse til salgsassistent, slagter eller bager. Den specialdesignede grunduddannelse er et led i koncernens fokus på at skabe muligheder for mennesker i alle dele af samfundet

Ni mænd og en kvinde fra Syrien, Eritrea og Congo mødtes i denne uge for første gang på Dansk Supermarked Groups specialdesignede integrationsgrunduddannelse (IGU). De 10 flygtninge indskrev sig mandag morgen på dagligvarekoncernens eget uddannelsescenter i Ebeltoft for at gennemføre det første AMU-kursus på det to-årige grundforløb.

- Vores hensigt er, at IGU-eleverne kan komme videre på vores egentlige elevuddannelse, hvor de får en butiks-, slagter eller bageruddannelse på lige fod med vores øvrige elever. Derfor arbejder vi målrettet på at klæde dem på til en karrierevej i dagligvarebranchen, da vi i Dansk Supermarked Group gerne vil afspejle samfundet og skabe muligheder for alle, også flygtninge. Vores mål er at starte i alt 25 IGU-elever op i 2017, siger Annette Vittrup, mangfoldighedspartner i Dansk Supermarked Group.

Virksomheder spiller afgørende rolle

IGU-forløbet er udviklet til at hjælpe flygtninge mellem 18 og 40 år med at få foden indenfor på det danske arbejdsmarked. Uddannelsen er en del af den trepartsaftale om arbejdsmarkedsintegration, som regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i 2016, og den er udviklet i samarbejde med integrationsministeriet. Integrationsminister Inger Støjberg mener, at virksomheder som Dansk Supermarked Group er afgørende i indsatsen for at integrere flygtninge.

- Det er flot, at en virksomhed som Dansk Supermarked Group tager IGU-ordningen til sig med ti nye elever på en gang. Virksomhederne spiller en helt central rolle i indsatsen for at integrere flygtninge på arbejdsmarkedet, hvor de lærer, hvordan det er at arbejde på en dansk arbejdsplads, og ser værdien i at kunne forsørge sig selv. Integrationen starter, når flygtninge kommer i arbejde blandt andet gennem IGU-forløb, samtidig med at de bidrager til det danske samfund, siger Inger Støjberg.

Lønnet praktik i Bilka, føtex eller Netto

De 10 flygtninge skal i løbet af de to år primært være i en lønnet praktik i en af Dansk Supermarked Groups kæder Bilka, føtex eller Netto. Forløbet indeholder desuden 20 ugers teori på skolebænken, hvoraf 12 uger er danskundervisning arrangeret af den lokale kommune. De øvrige 8 uger er et kompetencegivende AMU-kursus, som foregår på Dansk Supermarked Groups eget kursuscenter Bøgehøj i Ebeltoft. Dagligvarekoncernen er en af de få virksomheder, der har størrelsen til at samle et hold og målrette kurset specifikt til flygtningene.

- AMU-kurset er en af de store udfordringer i IGU-forløbet. Fordi der er så få IGU-elever i samme branche er den enkelte flygtning ofte den eneste ikke-danske deltager på et standardkursus, og det kan være svært at følge med sprogligt. På vores kursuscenter er de sammen og vil også møde vores øvrige elever på stedet. Vi tilrettelægger kurset, så underviseren kan tage de nødvendige hensyn til både sproglige udfordringer og til forståelsen af det danske arbejdsmarked, siger Annette Vittrup.

Eleverne får et grundforløb, der fokuserer på detailhandel, salg og service, drift og økonomi i varehusene, arbejdsmiljø, hygiejne, førstehjælp og brandberedskab.

- Men udover de rent faglige emner, så vil eleverne også blive klædt på til at forstå det danske arbejdsmarked og det fællesskab, man bliver en del af. Derfor kommer vi ind på bl.a. arbejdspsykologi, kultur, selvindsigt, og hvordan man kommunikerer med kunderne, samarbejder med sine kolleger og planlægger sine opgaver, fortæller Annette Vittrup.

Efter det toårige forløb får den enkelte elev en realkompetencevurdering, og hvis han eller hun herefter består grundforløbsprøven, er vejen banet til Dansk Supermarked Groups elevuddannelse.

De 10 flygtninge er til dagligt i praktik i Bilka, føtex eller Netto i Kolding, Brønderslev, Aabenraa, Ringe, Svendborg og Birkerød. De er særligt udvalgte ud af de i alt godt 500 flygtninge, som Dansk Supermarked Group har haft i 13 ugers sprogpraktik.

Optagelseskrav til IGU (lovkrav)

• Alder: 18 - 40 år
  • Status som flygtning eller familiesammenført til flygtning
  • Arbejds - og opholdstilladelse
  • Flygtningen må max have været i DK i 5 år

Kontaktinformation

Group Communication, Dansk Supermarked Group, telefon: 8778 5002, e-mail: press@dsg.dk

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.