Første digtsamling i seks år fra Martin Glaz Serup

Med Endnu er dagen ikke spildt udgiver Turbine den første digtsamling, der er kommet fra Martin Glaz Serups hånd i seks år. Det er startskuddet til et samarbejde og forhold mellem forfatter og forlag, som forhåbentligt vil vare ved i mange, mange år og vise sig litterært frugtbart.
Bogens forside

I Endnu er dagen ikke spildt putrer havregrøden i gryden, opvaskemaskinen lugter af indisk toilet, fluer samler sig i loftet – og hvor mange fluer er egentlig for mange fluer, og børnene skal op og i skole. Dagen må ikke spildes, hvordan få noget ud af den? Hænge tøj op, løbe en tur, arbejde, så er den dag ikke spildt. Ikke spilde livet, ikke spilde kærligheden.

Når en familie brydes op, er familien så spildt? Martin Glaz Serup kredser om den nordiske, protestantiske pligt til at få noget ud af livet, også når livet ikke lader sig aftvinge mere indhold.

Martin Glaz Serup (f. 1978) har udgivet elleve børnebøger, seks chapbook-optegnelser og syv digtbøger, hvoraf flere er oversat og udkommet i USA, Tyskland, Sverige, Finland, Mexico og under udgivelse i Grækenland og England. Desuden det boglange litteraturteoretiske essay Relationel poesi og samlingen af personlige miniessays, der undersøger sammenhængen mellem sted, læsning og erindring, en slags selvportræt som læser; Læsesteder. Serup har været med til at grundlægge og redigere tidsskrifterne Apparatur og Litlive og det litterære blogkollektiv Promenaden og har desuden arbejdet som redaktionssekretær på Hvedekorn. I 2006 modtog han Michael Strunge-prisen for sin poesi, i 2008 Københavns Universitets Guldmedalje for afhandlingen Poesi og relationel æstetik og i 2012 Statens Kunstfonds Treårige arbejdsstipendium. I 2015 blev Serup tildelt ph.d.-graden fra Københavns Universitet for sin afhandling Kulturel erindring og konceptuel vidnesbyrdlitteratur. Serup har desuden siden 2016 været forkvinde for det danske Gertrude Stein-selskab.

Titel: Endnu er dagen ikke spildt
Forfatter: Martin Glaz Serup
TURBINE // ISBN: 9788740659054 // 84 sider // Vejl. pris 149,95 kr.

Udkommer d. 22. oktober 2019

Bogens forside