Først gik den baglæns, så gik den i stå

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at dansk økonomi voksede med 0,5 pct. i første kvartal i år. Cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby peger på, at både indenlandske som udenlandske forhold spiller ind.

Dagens tal fra Danmarks Statistik for udviklingen i dansk økonomi viser, at det især er industrien, der trækker læsset.

”Der er noget 'Rapanden Rasmus' over dansk økonomi for tiden. For det er ikke kun Rasmus’ enspændervogn, der først gik baglæns og så i stå. Det er desværre et ret præcist billede på udviklingen i dansk økonomi over de seneste år. Vi er simpelthen ikke kommet i gang efter krisen, og med dagens tal bliver væksten i hvert fald ikke højere end regeringens prognose på 1,1 pct. vækst i 2016”, siger Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal.

Dansk økonomi er udfordret på flere fronter. Eksporten udvikler sig langsomt, og det gør vores produktivitet også.

”Rapanden Rasmus bliver træt af at vente på hesten, så han tager selv selen om halsen og flyver. Den rapand vi venter på i Danmark, er produktiviteten, som desværre har udviklet sig relativt skidt i de seneste år – ikke mindst i servicesektoren som samtidig er én af de sektorer, der vokser i dansk økonomi. I industrien ser tallene noget bedre ud, men her kigger vi ind i en fremtid, hvor virksomhederne kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft, og det kan vise sig at blive en ganske alvorlig bremse på industriens udvikling”, siger Thomas Søby.

Billedet kan dog godt vise sig at være mindre dystert, end det ser ud ved første øjekast.

”Eksporten har udviklet sig langsomt, når vi ser på mængderne. Men ser vi nærmere på bytteforholdet, der fortæller, hvor meget vi kan importere for de varer, vi eksporterer, så ser det det lidt lysere ud. Vores bytteforhold har nemlig løbende forbedret sig de senere år. Vi får simpelthen mere for vores varer. Kan vi fastholde den udvikling, så kan vi godt tillade os at se lidt lysere på fremtiden – trods alt”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Yderligere kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071