Sund & Bælt

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejder på Storebælt

Del

Når bilister kører over Storebæltsbroen denne uge, vil de over bilradioen blive mødt med en varsling om vejarbejder ved Sprogø. A/S Storebælt tester netop nu i samarbejde med Syddansk Innovation (SDI) og Warning Systems signal udstyr, som skal være med til at få bilisterne til at sænke farten ved vejarbejde og reducere risiko for uheld.

Bilisterne glemmer at sænke farten 
I ugens løb testes effekten af systemet Safe Track, som SDI/Warning Systems har sat op ved et lokalt vejarbejde på forbindelsen. Ved at udsende en melding til bilisterne, når de nærmer sig vejarbejdet, er håbet, at bilisterne løfter foden fra speederen og samtidig retter hele fokus på vejen foran dem. På den måde skal varslinger være med til at sikre, der sker færre uheld.

- Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi kan bruge varslinger direkte til den enkelte bilradio til at forbedre sikkerheden på broen, siger Kim Agersø Nielsen, chef for konstruktioner og anlæg hos Sund & Bælt.

Automatisk varsling
Nogle hundrede meter før bilisterne kører forbi vejarbejdet, vil de få afbrudt radioen med en lokal trafikmelding om ”vejarbejde forude, hastighedsbegrænsning 80 km/t.” Herefter skifter radioen automatisk tilbage på den oprindelige kanal. Varslingen kommer kun til at ramme bilister, der kører mod Fyn, da det er her, der arbejdes.

- Vi er i gang med en lang række af initiativer, som skal øge sikkerheden for bilister og medarbejder på broen, bl.a. via nye og større skilte til trafikinformation og bedre trafikovervågning. Vi håber derfor, at forsøget giver et positivt resultat, og det på sigt bliver muligt at supplere vores indsats med Warning Systems’s udstyr til gavn for alle, der benytter vores forbindelse, slutter Kim Agersø Nielsen.

Fakta om forsøget
Forsøget sker i samarbejde mellem A/S Storebælt og SDI/Warning Systems, som er en del af Syddansk Universitet. Warning Systems står bag udviklingen og idriftsættelse af systemet SafeTrack til brug ved bl.a. vejarbejder. Her kan systemet sende lokale trafikmeddelelser ud til bilisterne, så de bliver opmærksomme på at sænke farten, inden de når frem til vejarbejdet, og dermed reduceres risiko for uheld.

Læs mere om SafeTrack på www.warningsystems.dk

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab BroBizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde på Storebælt18.5.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Når bilister kører over Storebæltsbroen denne uge, vil de over bilradioen blive mødt med en varsling om vejarbejder ved Sprogø. A/S Storebælt tester netop nu i samarbejde med Syddansk Innovation (SDI) og Warning Systems signal udstyr, som skal være med til at få bilisterne til at sænke farten ved vejarbejde og reducere risiko for uheld. Bilisterne glemmer at sænke farten I ugens løb testes effekten af systemet Safe Track, som SDI/Warning Systems har sat op ved et lokalt vejarbejde på forbindelsen. Ved at udsende en melding til bilisterne, når de nærmer sig vejarbejdet, er håbet, at bilisterne løfter foden fra speederen og samtidig retter hele fokus på vejen foran dem. På den måde skal varslinger være med til at sikre, der sker færre uheld. - Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi ka

Kontantautomater skaber sikkert arbejdsmiljø i Storebælts betalingsanlæg27.4.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Storebælts betalingsanlæg fik sidste år en opgradering, som bl.a. gjorde det muligt at øge farten for at passere fra 30 til 50 km/t i nye ekspresbaner. Og denne mulighed benytter godt 80 pct. at Storebælts kunder sig af i dag, mens andelen af bilister, der betaler med kontanter fortsætter med at falde. Derfor har A/S Storebælt nu valgt at erstatte den manuelle betjening med kontantautomater i de baner, hvor der tidligere sad en medarbejder. Det skaber samtidig et mere sikkert arbejdsmiljø. - Vi har flere gange oplevet, at en af de bokse, som medarbejderne sidder i, blev påkørt af en passerende lastbil. Det skaber en potentielt meget farlig arbejdssituation. Heldigvis har det ikke ført til uheld med personskade, og med de nye kontantautomater sikrer vi nu, at det ikke kan ske, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen. Nye kontantautomater minimerer smitterisiko Gennem mere end 20 år har kunderne på Storebælt været vant til, at de gule baner er bemandet. Men i situationen med C

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg13.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden. Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet. - Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, f

Nyt betalingsanlæg på Storebælt8.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder. Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag. - Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg. Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betal

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum