Forslag om 300 mio. kr. til kommunale aktiviteter

Regeringen bør etablere en kommunal pulje dedikeret til omsætningsskabende og erhvervsfremmende aktiviteter for de hårdest ramte lokale erhverv, lyder det fra Danmarks Restauranter & Caféer og Bryggeriforeningen.

Når genåbningen af det danske samfund er sket, vil der opstå stor efterspørgsel, og dermed kan de lokale erhvervsdrivende tjene nogle af de penge ind, som de har tabt det seneste år. Men når luften er gået af ballonen efter en forhåbentlig god sommer, er der behov for yderligere at holde gang i aktiviteten i lokalsamfundene, så de erhvervsdrivende får mulighed for at dække deres tab.

Sådan lyder det i et brev, som Danmarks Restauranter & Caféer og Bryggeriforeningen har sendt til finansminister Nicolai Wammen og erhvervsminister Simon Kollerup.

Derfor foreslår de to organisationer, at minimum 300 mio. kr. af statslige midler dedikeres til omsætningsskabende og erhvervsfremmende aktiviteter målrettet de hårdest ramte lokale erhverv.

”Det er altafgørende, at kommunerne kommer godt fra start og får stimuleret den lokale økonomi bedst muligt, men det er også en stor opgave at løfte. Hvis kommunerne skal lykkes med at få skabt gunstige rammer for de lokale lokalsamfund, får de behov for en hjælpende hånd”, siger direktør Torben E. Hoffmann Rosenstock fra Danmarks Restauranter & Caféer.

Puljen kan eksempelvis bruges til de forslag til ti kommunale tiltag, som de to organisationer sendte til alle landets borgmestre i sidste uge – eksempelvis markedsdage, Dining Week, julemarked og meget andet, der skaber liv, sammenhold og omsætning til gavn for de lokale beboere og erhvervsdrivende.

”En række borgmestre og lokalpolitikere har allerede givet os positivt respons på vores forslag. Vi håber, at regeringens ønske om at skabe stærke lokalsamfund giver sig konkret til kende ved oprettelsen af en pulje til kommunale aktiviteter”, siger direktør Niels Hald fra Bryggeriforeningen.