Forskningspris går til hjertelæge fra Aarhus Universitetshospital

Dansk Cardiologisk Selskab uddelte på sit årsmøde en forskningspris på 25.000 kr. til hjertelæge Evald Høj Christiansen. Prisen er sponsoreret af Hjerteforeningen.

DCS' Forskerpris gik i år til hjertelæge Evald Høj Christiansen fra Aarhus Universitetshospital.

På Dansk Cardiologisk Selskabs årsmøde i Nyborg fredag blev den årlige forskningspris, DCS’ Forskerpris, uddelt. Modtageren i år var hjertelæge Evald Høj Christiansen fra Aarhus Universitetshospital.

Evald Høj Christiansen blev cand.med. i 1993 og ph.d. i 1996 på Aarhus Universitet og efterfølgende speciallæge i kardiologi i 2004. Siden 2007 har han været overlæge i PCI-gruppen (ballonudvidelse af hjertets kranspulsårer, red.) på Aarhus Universitetshospital. Han har haft en imponerende forskerkarriere og har været hovedforsker på flere store kliniske multicenterstudier inden for den invasive behandling af iskæmisk hjertesygdom.

Med over 400 publikationer og et H-index (en måleenhed for den videnskabelige produktivitet og den tilsyneladende videnskabelige betydning af en videnskabsmand eller forsker, red.) på 64 er han en meget citeret forsker, og han har været og er stadig en engageret vejleder for en del ph.d.-og forsknings-årsstuderende. Ved siden af sit akademiske virke er han førende i Danmark og internationalt inden for behandling af kronisk lukkede kranspulsårer og medvirker desuden i live-cases og som chairman i internationale kongresser.

DCS’ Forskerpris blev overrakt af formanden for Dansk Cardiologisk Selskab, Michael Rahbek Schmidt, og Hjerteforeningens formand, Christian Hassager, og er på 25.000 kr. Den uddeles én gang årligt i forbindelse med Dansk Cardiologisk Selskabs årsmøde og gives til et medlem af Dansk Cardiologisk Selskab.

I retningslinjerne står der, at medlemmet gennem en periode skal have bidraget væsentligt til at markere dansk kardiologisk forskning nationalt såvel som internationalt, ligesom der skal være tale om en person, som har en væsentlig videnskabelig produktion af international standard, og hvis videnskabelige produktion direkte eller indirekte har haft indflydelse på den lægelige behandling af patienter med hjerte- og karsygdom.

Det er Dansk Cardiologisk Selskabs bestyrelse, der udpeger prismodtageren blandt foreslåede kandidater.