Forskere undersøger risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom efter svangerskabsforgiftning

Forsker Maria Guldbrandt Hauge har modtaget over 1 million kroner af Hjerteforeningen til forskning i hjerte-kar-sygdom efter svangerskabsforgiftning. Af disse har motionseventen ”Ladywalk” doneret 800.000 kroner til forskningen, der skal hjælpe danske kvinder, der har haft svangerskabsforgiftning, og som har dobbelt så stor risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom senere i livet.

Svangerskabsforgiftning er en graviditetsrelateret sygdom, som rammer omkring 3.000 danske kvinder årligt. Sygdommen er karakteriseret ved forhøjet blodtryk samt forskellige former for organpåvirkning hos den gravide, ligesom fosterets vækst kan blive påvirket under graviditeten. Udover komplikationer i graviditeten har kvinderne fire gange så stor risiko for at få forhøjet blodtryk og dobbelt så stor risiko for at få hjertekarsygdom senere i livet.

– Min forskning skal undersøge, hvornår de tidlige stadier af hjerte-kar-sygdom indtræder efter svangerskabsforgiftning, hvordan hjerte-kar-sygdom hos kvinderne udvikler sig over tid, og hvilke af disse kvinder der mere præcist er i stor risiko for at få hjerte-kar-sygdom, forklarer Maria Guldbrandt Hauge.

Som led i forskningen deltager kvinder, der tidligere har haft en graviditet kompliceret af svangerskabsforgiftning, i et undersøgelsesprogram bestående af bl.a. blodtryksmåling, hjertediagram, blod- og urinprøver samt CT-scanning af hjertet. Kvinderne vil blive sammenlignet med kvinder, der har deltaget i Herlev/Østerbroundersøgelsen, en stor befolkningsundersøgelse.

– Vi har oplevet en stor interesse for projektet, og der har været mange gode tilbagemeldinger, både i forhold til projektets formål og fra selve undersøgelsesdagen. Vi er færdige med at inkludere forsøgsdeltagere, og 926 kvinder har dermed været igennem undersøgelserne. Vi er nu i gang med at analysere data. Vi forventer at være færdige med hele projektet marts 2022, og vi glæder os til at dele vores resultater med omverdenen. Vi håber selvfølgelig, at vores projekt kan tilføre ny viden, som i første omgang kan omsættes til konkret hjælp i form af retningslinjer for opfølgning og forebyggende tiltag, og som forhåbentlig på sigt kan forhindre eller forsinke udviklingen af hjerte-kar-sygdom hos de mange kvinder, som hvert år rammes af svangerskabsforgiftning, forklarer Maria Guldbrandt Hauge.

Kontakt pressekontakt for interview med forsker.

Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation med mere end 116.000 medlemmer. Vi arbejder med forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme og patientstøtte.