Forskere sætter fokus på datadrevet politiarbejde

Den amerikanske techvirksomhed Palantir, som står bag politiets it-system POL-INTEL, kommer til Danmark, når PROSA afholder seminar om politiets brug af datadrevet efterforskning.

Den amerikanske virksomhed Palantir, der er både berømt og berygtet for at udvikle avancerede analyseværktøjer baseret på big data, kommer til Danmark og deltager i et offentligt arrangement om predictive policing. Systemet giver politiet mulighed for i realtid at undersøge enorme datamængder og i visse tilfælde også tage skridt til at forhindre forbrydelser.

Det er de it-professionelles fagforbund PROSA og forskere fra seks europæiske universiteter, der har inviteret Palantir til Danmark for netop at debattere fordele og ulemper ved politiets brug af big data. Palantirs teknologi udgør rygraden i politiets it-system POL-INTEL, som blev indkøbt i 2017 og bruges til efterforskning og opklaring af forbrydelser.

”Problemet med POL-INTEL er, at holdningen til, hvad systemet egentlig kan og er i stand til at gøre, varierer alt efter, hvem du spørger. Kritikere vil sige, at det er et profileringsværktøj, mens repræsentanter for politiet vil sige, at det er en simpel søgemaskine for politifolk”, siger Vasilis Galis, der er lektor ved IT-Universitetet.

Vasilis Galis er også leder af CUPP-projektet (Critical Understanding of Predictive Policing), hvor forskere fra universiteter og forskningscentre i Danmark, Estland, Letland, Norge og Storbritannien ud fra hver deres synsvinkel undersøger politiets brug af teknologi til kriminalitetsbekæmpelse og betydningen for borgerne i demokratiske samfund.

I hjertet af den debat står spørgsmålet om overvågning, retssikkerhed og privatlivsbeskyttelse. For digitaliseringen og overvågningsteknologien producerer stadig flere data om os alle – og det samme gør de digitale aftryk fra internettet, sociale medier og mobiltelefoner. Samtidig er der mange eksempler på alvorlige svagheder og indbygget bias i den eksisterende teknologi til eksempelvis ansigtsgenkendelse.

Samlet set betyder det ifølge kritikere, at borgernes rettigheder er under angreb, når myndighederne og ordensmagten får adgang til så meget indsigt i vores daglige liv og færden.

”Politiets arbejde ændrer sig markant i takt med, at de får adgang til flere og flere digitale værktøjer. Men det åbner også for en række faldgruber. I et demokratisk samfund er tilliden til politiet afgørende, og derfor skal der være indsigt i politiets arbejdsmetoder og redskaber”, siger Niels Bertelsen.

PROSA indgår i det treårige CUPP-projekt som civilsamfundspartner og inviterer til seminar og paneldebat tirsdag den 14. december under overskriften ”Big Data and the Police: Between Utopia and Dystopia”. Du kan blandt andet møde:

Courtney Bowman, Global Director of Privacy & Civil Liberties Engineering, Palantir Technologies, USA

Christian Wiese Svanberg, tidligere Data Protection Officer i Rigspolitiet under indførelsen af POL-INTEL

Jesper Lund, formand for IT-politisk Forening

Christian Damsgaard, lektor på DTU og ekspert i Cyber Security og Distributed Systems

Seminaret finder sted på IT-Universitetet, Auditorium 2 og tilmelding er nødvendig.

Ole Hoff-Lund, redaktør i PROSA, telefon 26 83 81 84
Theis Duelund Jensen, pressemedarbejder på IT-Universitetet, telefon 25 55 04 47
Læs mere på CUPP’s hjemmeside https://cuppresearch.info/