Nordic2Care

Forskere: Indeklimaet er afgørende i kampen mod vira

Nordiske indeklimaforskere påpeger, at COVID-19 kan have et luftbåret element, og at der skal udvikles løsninger til at imødekomme smittekilden. Eksperterne peger på vigtigheden af ventilations rolle i bygninger.
Vi skal og bør anerkende, at coronavirus potentielt kan være luftbåren, og at vi skal tage vores forholdsregler nu. Det siger en række nordiske eksperter i indemiljø. Foto: PR.

Kampen mod spredning af COVID-19 har hidtil bestået af tiltag, der begrænser smitte gennem væskedråber. Men det er uansvarligt ikke at anerkende, at virusset potentielt kan smitte gennem luften. Det understreger en række indeklimaforskere fra organisationen SCANVAC i et åbent brev, der er adresseret til WHO og resten af verdenssamfundet.

En af forfatterne bag brevet er professor emeritus ved Aalborg Universitet, Peter V. Nielsen. Ifølge ham skal nuværende corona-tiltag opretholdes, men de bør også ledsages af indsatser vedrørende offentlige og private bygningers ventilationssystemer.

–  I genåbningsfasen efter corona-nedlukningen og i fremtiden bliver vi i bygninger nødt til at sørge for at anvende systemer, som kan indstilles til at arbejde med høje luftskifter, så de smittefremkaldende organismer i bedste fald helt fjernes fra luften, siger Peter V. Nielsen.

I brevet fremhæves supermarkeder, indkøbscentre, skoler, børnehaver, vuggestuer og kontorer som steder, hvor ventilation indsatsen er vigtig. Der anbefales også skærpede regler i landets sundhedsfaciliteter.

Luftrensere kan hjælpe

Hos virksomheden Nordic2Care er man på linje med forskerholdet. Som leverandør og service-udbyder af luftrensere har virksomheden længe arbejdet med at nedsætte risikoen for luftbåren smitte.

– En luftrenser kan ikke garantere et fuldstændigt virusfrit indemiljø, men med mobile luftrensere og luftfugtere kan vi reducere smitterisikoen. Filtrene renser op til 99,97 procent af partikler i luften, og luftfugteren kan ved at holde luftfugtigheden mellem 45 og 55 procent reducere for eksempel influenzavirus med op til 80 procent, siger Jens Meldgaard Ryhl, partner i Nordic2Care.

Støtter forskning i ventilationsløsninger

Nordic2Cares luftrensere er i dag at finde på fire ud af fem af landets plejecentre samt et stort antal bosteder og daginstitutioner med gode resultater til følge.

– Vi har i mange tilfælde oplevet et klart dyk i antallet af sygdomstilfælde med almindelig influenza på de institutioner og plejecentre, som anvender luftrenserne. På en institution blev børnenes fremmøde øget med 53 procent, mens de ansattes sygedage reduceres med knapt 50 procent over halvandet år, siger Jens Meldgaard Ryhl.

Luftrenserne kan derfor vise sig at være et brugbart middel i at beskytte mod luftbåren smitte. De skal dog, ifølge Peter V. Nielsen, ikke stå alene i beskyttelsen mod vira.

Det er naturligvis ikke en definitiv løsning. De nuværende indsatser imod corona epidemien består i at holde afstand, forhindre smitteoverførelse via berøring, brug af mundbind og rengøring. En indsats i ventilationssystemerne kan også være afgørende for at undgå opblussen af corona, samt udgøre et stærkt beredskab mod fremtidige pandemier, og vi kan derfor kun støtte, at der forskes og investeres yderligere i at forbedre ventilationsløsninger nu og på sigt, så den samlede indsats mod smitsomme sygdomme bliver så effektiv som muligt, udtaler han.

Jens Meldgaard Ryhl
Partner, Nordic2Care
jr@nordic2care.com

Peter V. Nielsen
Professor Emeritus, The Faculty of Engineering and Science, Aalborg Universitet
pvn@civil.aau.dk

Billeder

Download
Hvis vi skal sikre os mod corona og fremtidige pandemier, skal der investeres markant i ventilationsløsninger, som kan fjerne virus fra luften, lyder det fra nordiske eksperter. Foto: PR.
Download
Luftrenserproducenten Nordic2Care har oplevet et klart dyk i antallet af sygdomstilfælde med almindelig influenza på de institutioner og plejecentre, som anvender luftrenserne. Foto: PR.
Download
For at opnå en høj effekt af ventilationsløsninger, skal luftfordelingen udformes så nøje, at de smittefremkaldende organismer i bedste fald helt fjernes fra luften, forklarer professor emeritus, Peter V. Nielsen Foto: PR.

Information om Nordic2Care

Nordic2Care
Lerbækvej 8
2680 Solrød Strand