Forskere fra LEO Pharma hyldes med Innovationsfondens Innovatørpris 2019

Excellent og banebrydende forskning, som skaber værdi for Danmark, er i fokus, når Innovationsfonden i dag uddeler årets priser.

Det er derfor med stor stolthed, at LEO Pharma i dag kan meddele, at to af virksomhedens forskere, Marianne Lind, Ph.d. Senior Scientist og Karsten Petersson, Ph.d. Director, er udvalgt til at modtage Innovatørprisen 2019.

Det er tredje år i træk, at prisen uddeles, og tildelingen af årets Innovatørpris til Marianne Lind og Karsten Petersson, som begge arbejder inden Explorative Formulation & Technologies hos LEO Pharma, sker på baggrund af følgende vurderinger:

• Den værdiskabelse, kandidaterne har skabt for såvel virksomhed som patienter
  • Kandidaternes evne til at omsætte excellent forskningsviden til konkrete løsninger

De to forskere modtager prisen for udviklingen af Enstilar®, LEO Pharmas skumspray til behandling af psoriasis. Enstilar® blev godkendt af Lægemiddelstyrelsen og kom på markedet i Danmark i 2016. Produktet anvendes i dag af flere end en million patienter.

Prisen blev overrakt af Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers ved en ceremoni på The Plant i København, sammen med Innovationsfondens næstformand, Anja Boisen. Men prisen følger 100,000 kr. til hver af de to modtagere.

I sin tale til prismodtagerne sagde Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers blandt andet: ”De projekter I har skabt er nytænkende og spændende. Jeres projekter bygger på verdensklasseforskning, og det har vi brug for. Det er jeres resultater, der gør en forskel i samfundet. I er en inspiration for andre - brug den til at være rollemodeller for næste generation af forskere. Tillykke med evnen og viljen til at skabe noget nyt – og tillykke med priserne.”

”Årets prisvindere er med deres innovative idéer og inspirerende forskning med til at ændre vores samfund og den måde, vi lever på. Med viden, mod og engagement har de skabt stærke resultater, som har værdi for borgere, virksomheder og hele vores samfund – og som i sidste ende er med til at sætte Danmark på verdenskortet. Den fantastiske indsats hylder vi i dag,” siger Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden i en pressemeddelelse fra Innovationsfonden.

”Vi er hos LEO Pharma meget stolte og taknemmelige for at modtage årets Innovatørpris. Den er en flot og velfortjent anerkendelse af det store og dedikerede arbejde, som alle LEO Pharmas mange hundrede forskere gør hver dag. Ikke mindst fordi den på fornemste vis illustrerer, hvordan vi arbejder målrettet med innovation for at udvikle nye, banebrydende dermatologiske behandlinger, som kan være med til at gøre livet lettere for de mange millioner af mennesker verden over, der lever med hudsygdomme”, siger Kim Kjøller, Executive Vice President, Research & Development, LEO Pharma.

Trine Juul Wengel
Global Corporate Communications, LEO Pharma
email: tewdk@leo-pharma.com
Tel.: +45 20732037

Om Innovationsfonden
Innovationsfondens overordnede formål er at give tilskud til udvikling af viden og teknologi, herunder højteknologi, der fører til styrkelse af forskning og innovative løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark. Fonden skal særlig understøtte løsninger på konkrete samfundsudfordringer og øge forsknings- og innovationsindsatsen i virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder.

LEO Pharma hjælper mennesker til at få en sund hud. Virksomheden er førende indenfor medicinsk dermatologi og er kendetegnet ved en robust R&D pipeline, en bred vifte af terapeutiske behandlinger og pionérånd. LEO Pharma er grundlagt i 1908 og ejet af LEO Fondet. Virksomheden har dedikeret årtiers forskning og udvikling til fremme af videnskaben inden for dermatologi og har sat nye standarder for behandlinger og løsninger til mennesker med hudlidelser. LEO Pharma har hovedkvarter i Danmark og har ca. 5.700 ansatte over hele verden, som hjælper 80 millioner mennesker i 130 lande. LEO Pharma omsatte i 2017 for mere end 10 mia. DKK.

Website: www.leo-pharma.com
LinkedIn: www.linkedin.com/company/leo-pharma
YouTube: www.youtube.com/leopharmaglobal

LEO Pharma Strengthens Focus on Translational Medicine with the Appointment of Adam B. Raff, M.D., Ph.D., as Director and Medical Advisor9.1.2019 10:23:45Pressemeddelelse

Ballerup, Denmark, 9 January, 2019 – LEO Pharma, a global leader in medical dermatology, today announced that Adam B. Raff has been appointed as Director and Medical Advisor in Translational Medicine as of January 28, 2019. Adam Raff’s primary objective will be to support LEO Pharma’s ambitions to advance science within dermatology through translational medicine. Adam Raff is a Doctor of Medicine (Hons) and holds a Doctorate in Philosophy in Systems Biology and Disease from the University of Southern California in Los Angeles, CA as well as a Bachelor of Science in Biology (Hons) from Georgetown University in Washington, DC. He completed his dermatology training at the Harvard Combined Dermatology Residency Program, Boston, MA. In his current position, Adam Raff works as a Dermatologist at the Department of Dermatology at Massachusetts General Hospital, Boston, MA as well as a Dermatology Instructor at Harvard Medical School, Boston, MA. With the addition of a new Translational Medicin

LEO Pharma and MorphoSys Expand Strategic Alliance to Develop Peptide-derived Therapeutics17.9.2018 22:34:44Pressemeddelelse

LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, and MorphoSys AG (FSE: MOR; Prime Standard Segment, TecDAX; NASDAQ: MOR) today announced an expansion of their existing strategic alliance to include peptide-derived therapeutics. The objective of the alliance is to identify novel, peptide-derived therapeutics for unmet medical needs that will be valuable additions to both companies’ pipelines. This alliance expands the existing partnership of the two companies signed in November 2016 to jointly discover and develop antibody-based therapies in dermatology.