Forskere fra LEO Pharma hyldes med Innovationsfondens Innovatørpris 2019

Excellent og banebrydende forskning, som skaber værdi for Danmark, er i fokus, når Innovationsfonden i dag uddeler årets priser.

Det er derfor med stor stolthed, at LEO Pharma i dag kan meddele, at to af virksomhedens forskere, Marianne Lind, Ph.d. Senior Scientist og Karsten Petersson, Ph.d. Director, er udvalgt til at modtage Innovatørprisen 2019.

Det er tredje år i træk, at prisen uddeles, og tildelingen af årets Innovatørpris til Marianne Lind og Karsten Petersson, som begge arbejder inden Explorative Formulation & Technologies hos LEO Pharma, sker på baggrund af følgende vurderinger:

• Den værdiskabelse, kandidaterne har skabt for såvel virksomhed som patienter
  • Kandidaternes evne til at omsætte excellent forskningsviden til konkrete løsninger

De to forskere modtager prisen for udviklingen af Enstilar®, LEO Pharmas skumspray til behandling af psoriasis. Enstilar® blev godkendt af Lægemiddelstyrelsen og kom på markedet i Danmark i 2016. Produktet anvendes i dag af flere end en million patienter.

Prisen blev overrakt af Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers ved en ceremoni på The Plant i København, sammen med Innovationsfondens næstformand, Anja Boisen. Men prisen følger 100,000 kr. til hver af de to modtagere.

I sin tale til prismodtagerne sagde Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers blandt andet: ”De projekter I har skabt er nytænkende og spændende. Jeres projekter bygger på verdensklasseforskning, og det har vi brug for. Det er jeres resultater, der gør en forskel i samfundet. I er en inspiration for andre - brug den til at være rollemodeller for næste generation af forskere. Tillykke med evnen og viljen til at skabe noget nyt – og tillykke med priserne.”

”Årets prisvindere er med deres innovative idéer og inspirerende forskning med til at ændre vores samfund og den måde, vi lever på. Med viden, mod og engagement har de skabt stærke resultater, som har værdi for borgere, virksomheder og hele vores samfund – og som i sidste ende er med til at sætte Danmark på verdenskortet. Den fantastiske indsats hylder vi i dag,” siger Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden i en pressemeddelelse fra Innovationsfonden.

”Vi er hos LEO Pharma meget stolte og taknemmelige for at modtage årets Innovatørpris. Den er en flot og velfortjent anerkendelse af det store og dedikerede arbejde, som alle LEO Pharmas mange hundrede forskere gør hver dag. Ikke mindst fordi den på fornemste vis illustrerer, hvordan vi arbejder målrettet med innovation for at udvikle nye, banebrydende dermatologiske behandlinger, som kan være med til at gøre livet lettere for de mange millioner af mennesker verden over, der lever med hudsygdomme”, siger Kim Kjøller, Executive Vice President, Research & Development, LEO Pharma.

Trine Juul Wengel
Global Corporate Communications, LEO Pharma
email: tewdk@leo-pharma.com
Tel.: +45 20732037

Om Innovationsfonden
Innovationsfondens overordnede formål er at give tilskud til udvikling af viden og teknologi, herunder højteknologi, der fører til styrkelse af forskning og innovative løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark. Fonden skal særlig understøtte løsninger på konkrete samfundsudfordringer og øge forsknings- og innovationsindsatsen i virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder.

LEO Pharma hjælper mennesker til at få en sund hud. Virksomheden er førende indenfor medicinsk dermatologi og er kendetegnet ved en robust R&D pipeline, en bred vifte af terapeutiske behandlinger og pionérånd. LEO Pharma er grundlagt i 1908 og ejet af LEO Fondet. Virksomheden har dedikeret årtiers forskning og udvikling til fremme af videnskaben inden for dermatologi og har sat nye standarder for behandlinger og løsninger til mennesker med hudlidelser. LEO Pharma har hovedkvarter i Danmark og har ca. 5.700 ansatte over hele verden, som hjælper 80 millioner mennesker i 130 lande. LEO Pharma omsatte i 2017 for mere end 10 mia. DKK.

Website: www.leo-pharma.com
LinkedIn: www.linkedin.com/company/leo-pharma
YouTube: www.youtube.com/leopharmaglobal

LEO Pharma A/S acquires rights to develop and market brodalumab for moderate-to-severe psoriasis outside of Europe13.8.2019 11:30:00 CESTPress release

New sub-licensing agreement allows LEO Pharma to help more people around the world with an additional treatment option for psoriasis. August 13th, 2019, Ballerup, Denmark: LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced it has acquired the exclusive rights to develop and market brodalumab (marketed as Kyntheum® in the European Union) for the treatment of moderate-to-severe psoriasis outside of Europe through a new sub-licencing agreement with Bausch Health Ireland Limited. The new agreement includes countries with significantly high unmet need, such as Australia, Brazil, Egypt, Mexico, Russia and Saudi Arabia. This complements the ongoing licensing agreement between LEO Pharma A/S and AstraZeneca to develop and market brodalumab for the treatment of moderate-to-severe psoriasis in Europe. To date, LEO Pharma A/S has successfully launched brodalumab in 18 countries. Outside of the EU, Bausch Health Companies Inc. through a licensing agreement with AstraZeneca, ha

LEO Pharma completes the acquisition of Bayer’s pre-scription dermatology business2.7.2019 09:00:00 CESTPress release

LEO Pharma and Bayer announced today the achievement of the relevant closing conditions to allow the transfer of Bayer’s global prescription dermatology business to LEO Pharma. The companies first announced the proposed transaction on July 31, 2018 and completed the first step of the acquisition with the closing in the United States on September 4, 2018. Today’s second and final closing covers all other countries.

LEO Pharma Strengthens US footprint and Global Development Team with appointment of Vice Presidents for Global Regulatory Affairs and Global Project Management10.5.2019 10:27:35 CESTPress release

Ballerup, Denmark, May 10, 2019 – LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced the appointment of Beth-Anne Lang, Vice President and Head of Global Regulatory Affairs and Christine Garrett, Vice President and Head of Global Project Manage-ment. Both will join LEO Pharma on May 13.

New data show that LEO Pharma’s Kyntheum® (brodalumab) sustains PASI 100 scores longer than ustekinumab for people with moderate-to-severe plaque psoriasis25.4.2019 09:12:24 CESTPress release

Ballerup, Denmark, April 25, 2019: LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced that new data presented this week at the 6th Congress of the Skin Inflammation and Psoriasis International Network (SPIN) in Paris demonstrate that more patients with moderate-to-severe psoriasis who received treatment with brodalumab maintained a PASI (Psoriasis Area Severity Index) 100 score for longer than those who were treated with ustekinumab over 52 weeks.