Forsker vil forudsige fremtidige havstigninger med præcis regnemodel

Et nyt forskningsprojekt skal undersøge, hvordan fremtidig afsmeltning fra gletsjere vil påvirke havstigninger omkring enkelte lande. Den nye viden fra projektet vil kunne bruges til bedre infrastruktur, fordi man vil kunne sige hvornår og hvor meget havet vil stige et givent sted.

I dag modtager William Colgan det prestigefyldte forskningsgrant Sapere Aude: Forskningsleder fra Danmarks Frie Forskningsfond. Hør ham forklare i videoen, hvordan han i fremtiden vil forudsige, hvornår og hvor meget havet vil stige et givent sted.

Du kan også læse mere om forksningsprojektet her.

Danmarks Frie Forskningsfond får nye kræfter i bestyrelse og råd per 1. januar 201919.12.2018 04:45Pressemeddelelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har udpeget professorerne Lone Gram og Birgit Schiøtz til bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, mens professor David Dreyer Lassen overtager bestyrelsesposten efter professor Peter Munk Christiansen. Bestyrelsen har udpeget 25 nye medlemmer til de forskningsfaglige råd, mens 20 medlemmer genudpeges. Nye formænd, som skal stå i spidsen for de faglige forskningsråd, er også fundet.