Forsinkelser og aflysninger rammer tusindvis af danskere: Sådan bør du forholde dig som rejsende

Der er mangel på flyveledere i Københavns Lufthavn, og derfor risikerer tusindvis af danskere at blive ramt af forsinkelser og aflysninger den næste tid. Derfor bør man som rejsende tage sig en række forholdsregler, lyder opfordringen fra Gouda Rejseforsikring.

Lange køer, usikkerhed og frustration.

Den seneste tid har været en stor udfordring for mange rejsende i Københavns Lufthavn, der har oplevet store forsinkelser og aflysninger som følge af manglen på flyveledere.

Og selvom der bliver arbejdet på højtryk for at finde løsninger på udfordringerne, så tyder alt på, at problemerne vil fortsætte den næste tid for de mange danskere, der skal rejse til og fra Københavns Lufthavn.

Derfor bør de mange danskere med planlagte rejser fra Københavns Lufthavn tage sig en række forholdsregler inden rejsen den næste tid, lyder opfordringen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.

“Det er en helt ekstraordinær situation, vi oplever lige nu, og selvom vi desværre nok ikke kan undgå, at en hel del danskere vil blive ramt af den nuværende mangel på flyveledere, så er der nogle ting, man selv kan gøre inden rejsen, så man i det mindste kan undgå nogle af de værste frustrationer, hvis man bliver omfattet af problemerne,” siger hun.

Samtidig opfordrer Louise Hertzum Andersen til, at man kontakter sin rejseforsikring, hvis man har brug for råd og vejledning i forbindelse med en forsinkelse eller aflysning.

Fem gode råd til rejsende den næste tid:

1. Inden du køber en flyrejse, bør du sikre dig, at der ved en mellemlanding er nok tid til, at du stadig kan nå det næste fly, selvom du måtte blive ramt af forsinkelser ved afrejse.

2. Hvis du rejser med børn er det en god idé at pakke ekstra fornødenheder i håndbagagen som bleer, medicin, mad og oplader til telefon og tablet.I tilfælde af at den samlede rejsetid kan blive forlænget væsentligt, kan det ligeledes være en god idé at pakke lidt ekstra tøj i håndbagagen.

3. Kommer et forsinket fly til at få indflydelse på ens videre transport, bør man tage kontakt til den pågældende udbyder og underrette dem, da man ellers risikerer, at de annullerer ens billeteller hotelbooking. Her kan man samtidig finde ud af, om de har mulighed for at hjælpe med den videre færd trods forsinkelsen. Hvis ikke kan rejseforsikringen i mange tilfælde hjælpe med at afholde ekstraudgifter til indhentning af rejseplanen.

4. Hvis en forsinkelse ender med, at man eksempelvis skal tage en uplanlagt overnatning et sted, skal man tage kontakt til sit flyselskab for assistance. Hvis de ikke kan hjælpe, bør man kontakte sin rejseforsikring, der i langt de fleste tilfælde kan hjælpe med ophold og refundere eventuelle udlæg, der måtte være.

5. Har man købt en pakkerejse med fx både flytransport og hotel, skal man i udgangspunktetkontakte sit rejsebureau.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.