Forsinkelser og aflysninger rammer tusindvis af danskere: Sådan bør du forholde dig som rejsende
Lange køer, usikkerhed og frustration.
Den seneste tid har været en stor udfordring for mange rejsende i Københavns Lufthavn, der har oplevet store forsinkelser og aflysninger som følge af manglen på flyveledere.
Og selvom der bliver arbejdet på højtryk for at finde løsninger på udfordringerne, så tyder alt på, at problemerne vil fortsætte den næste tid for de mange danskere, der skal rejse til og fra Københavns Lufthavn.
Derfor bør de mange danskere med planlagte rejser fra Københavns Lufthavn tage sig en række forholdsregler inden rejsen den næste tid, lyder opfordringen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er en helt ekstraordinær situation, vi oplever lige nu, og selvom vi desværre nok ikke kan undgå, at en hel del danskere vil blive ramt af den nuværende mangel på flyveledere, så er der nogle ting, man selv kan gøre inden rejsen, så man i det mindste kan undgå nogle af de værste frustrationer, hvis man bliver omfattet af problemerne,” siger hun.
Samtidig opfordrer Louise Hertzum Andersen til, at man kontakter sin rejseforsikring, hvis man har brug for råd og vejledning i forbindelse med en forsinkelse eller aflysning.
Fem gode råd til rejsende den næste tid:
1. Inden du køber en flyrejse, bør du sikre dig, at der ved en mellemlanding er nok tid til, at du stadig kan nå det næste fly, selvom du måtte blive ramt af forsinkelser ved afrejse.
2. Hvis du rejser med børn er det en god idé at pakke ekstra fornødenheder i håndbagagen som bleer, medicin, mad og oplader til telefon og tablet.I tilfælde af at den samlede rejsetid kan blive forlænget væsentligt, kan det ligeledes være en god idé at pakke lidt ekstra tøj i håndbagagen.
3. Kommer et forsinket fly til at få indflydelse på ens videre transport, bør man tage kontakt til den pågældende udbyder og underrette dem, da man ellers risikerer, at de annullerer ens billeteller hotelbooking. Her kan man samtidig finde ud af, om de har mulighed for at hjælpe med den videre færd trods forsinkelsen. Hvis ikke kan rejseforsikringen i mange tilfælde hjælpe med at afholde ekstraudgifter til indhentning af rejseplanen.
4. Hvis en forsinkelse ender med, at man eksempelvis skal tage en uplanlagt overnatning et sted, skal man tage kontakt til sit flyselskab for assistance. Hvis de ikke kan hjælpe, bør man kontakte sin rejseforsikring, der i langt de fleste tilfælde kan hjælpe med ophold og refundere eventuelle udlæg, der måtte være.
5. Har man købt en pakkerejse med fx både flytransport og hotel, skal man i udgangspunktetkontakte sit rejsebureau.
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge oplever utryghed på rejse28.3.2024 09:32:00 CET | Pressemeddelelse
Når danske unge vender hjem fra en rejse, er rygsækken ikke kun pakket med store oplevelser og nye venskaber. Desværre oplever nogen, at utryghed påvirker deres rejse. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum