Forsimplet at kæde forbrug af sodavand til overvægt

Danskernes forbrug af sodavand er vokset. Samtidig er flere danskere blevet overvægtige. Men det er forsimplet at kæde de to ting sammen, fremhæver Bryggeriforeningen.

Ifølge en måling foretaget af analyseinstituttet GfK købte de danske husstande i snit 86 liter sodavand i 2019, hvilket er næsten 19 liter mere end i 2010.

Målingen fra GfK har fået flere eksperter til at til at sætte lighedstegn mellem sodavandsforbruget og overvægt – og endda forekomsten af kræft.

”Vores medlemmer har utvivlsomt et medansvar for folkesundheden. Men jeg vil gerne appellere til at lade være med at forsimple sammenhænge, der i virkeligheden er særdeles komplekse. Sodavand gør ikke sig selv danskerne overvægtige. Den beklagelige udvikling har en lang række sociologiske og ernæringsmæssige årsager kombineret med stillesiddende arbejde og mangel på motion”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald

Han fremhæver også, at stigningen i forbruget primært kommer fra sukkerfri sodavand.

”Stigningen i forbruget af sodavand skyldes primært, at danskerne drikker mere sodavand uden sukker. Og sukkerfri sodavand bidrager ikke til overvægt. Det er endnu en detalje, der viser, at virkeligheden er kompleks”, siger Niels Hald.

Bryggerforeningen deltager i Miljø-og Fødevareministeriets Innovationspartnerskab, som netop har til formål at bekæmpe overvægt.

”Vi er netop blevet enige om en markant reduktion af antallet af kalorier i forbruget af drikkevarer over de næste ti år. Det kan eksempelvis ske gennem yderligere udvikling af velsmagende light-produkter, mere markedsføring af drikkevarer uden sukker og mindre flaskestørrelser”, siger Niels Hald.

Innovationspartnerskabet består af sundhedsorganisationer, detailhandel og producenter, og Bryggerforeningen har formandskabet i drikkevaregruppen.

”Samtidig er det naturligvis vigtigt, at øvrige produktgrupper også reducerer antallet af kalorier, idet drikkevarer som sodavand, juice og smoothies trods alt kun står for 24% af danskernes sukkerindtag”, siger Niels Hald.