Forsikringsselskab oplever firdobling i brug af afbestillingsforsikring

Travlheden mærkes også på telefonerne, hvor der den seneste uge er indkommet 60-70 procent flere henvendelser end normalt fra kunder med spørgsmål vedrørende rejser og rejseforsikringer.
”Det svarer til mellem 500-600 kundehenvendelser om ugen alene vedrørende rejse- og afbestillingsforsikringer”, fortæller siger Eva Lindberg Vibe, produktchef for privatforsikringer hos If.
Ombooking kan være løsning
Ifølge Eva Lindberg Vibe, er der stor usikkerhed blandt danskerne, og de har svært ved at finde hoved og hale i krav og restriktioner. Både fordi det er en ny situation, de står i, og fordi hvert land har forskellige restriktioner. Folk prøver at forberede sig på mulige situationer, der kan opstå inden eller under deres ferie og forstå, hvad det kommer til at betyde for dem.
”Det forstår vi og det er meget naturligt. Man skal dog være opmærksom på, at det er de indrejsevilkår, der er aktuelle 72 timer før afrejse, som danner grundlag for, om man kan bruge afbestillingsforsikringen. Er man utryg eller har man bare ikke lyst til at tage af sted, som situationen er lige nu, anbefaler vi, at man undersøger muligheden for at ombooke og udskyde ferien”, siger Eva Lindberg Vibe.
Raskmeldte skal tænke sig om inden feriebooking
En af de udfordringer, flere danskere støder på, er at en række af de populære vinter-rejsemål stiller krav om negativ coronatest ved indrejse. Har man har været smittet inden for de seneste 12 uger, kan en pcr-test vise positiv, selv om man er rask, da der fortsat kan være inaktiv virus i kroppen.
Forsikringsselskabet har flere gange fået henvendelser fra nyligt raskmeldte, der har været for hurtige til at booke ny ferie, og derfor ikke kan indfri kravet om negativ test, og derved risikerer at blive nægtet indrejse, selv om de ikke længere er syge.
”Vi strækker os langt for at hjælpe folk og har løbende gennem pandemien ekstraordinært udvidet vores dækninger for at dække uventede situationer. Men det har været kendt længe, at man kan teste positiv i de første måneder, efter man er blevet rask. Derfor bør man ikke afslutte et coronaforløb med at booke ferie med snarlig afrejse, for så er det ikke en uventet situation, hvis testen er positiv og man ikke kan tage af sted – og så dækker forsikringen ikke”, fortæller Eva Lindberg Vibe.
|
Vær opmærksom på dette inden din rejse:
|
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder

Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Få det gjort i tide: Novembervejr kommer ofte bag på bilister26.10.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Som bilist har man et ansvar for at køre med dæk, der passer til det aktuelle og forventede føre, lyder påmindelsen fra If.
If advarer om stigende tyveri af kostbart GPS-udstyr19.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordens største forsikringsselskab, If, har i Danmark registreret en stigning på næsten 50 procent i GPS-tyverier – og tyveribølgen har ændret retning.
Varsel om vindstød af stormstyrke og risiko for kraftig regn: Her er 5 gode råd til boligejere2.10.2025 17:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Weekendens vejr er en påmindelse om, at boligejere gør klogt i at forberede hus og have på efteråret, lyder det fra Nordens største forsikringsselskab, If.
Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder2.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.
Forsikringsselskab i opråb: Mange virksomheder mangler en kriseplan ved cyberangreb30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikrovirksomheder og små virksomheder bør udarbejde en kriseplan i tilfælde af, at de bliver ramt af et cyberangreb, lyder opfordringen fra If.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
