Forsikringsselskab oplever firdobling i brug af afbestillingsforsikring

Travlheden mærkes også på telefonerne, hvor der den seneste uge er indkommet 60-70 procent flere henvendelser end normalt fra kunder med spørgsmål vedrørende rejser og rejseforsikringer.
”Det svarer til mellem 500-600 kundehenvendelser om ugen alene vedrørende rejse- og afbestillingsforsikringer”, fortæller siger Eva Lindberg Vibe, produktchef for privatforsikringer hos If.
Ombooking kan være løsning
Ifølge Eva Lindberg Vibe, er der stor usikkerhed blandt danskerne, og de har svært ved at finde hoved og hale i krav og restriktioner. Både fordi det er en ny situation, de står i, og fordi hvert land har forskellige restriktioner. Folk prøver at forberede sig på mulige situationer, der kan opstå inden eller under deres ferie og forstå, hvad det kommer til at betyde for dem.
”Det forstår vi og det er meget naturligt. Man skal dog være opmærksom på, at det er de indrejsevilkår, der er aktuelle 72 timer før afrejse, som danner grundlag for, om man kan bruge afbestillingsforsikringen. Er man utryg eller har man bare ikke lyst til at tage af sted, som situationen er lige nu, anbefaler vi, at man undersøger muligheden for at ombooke og udskyde ferien”, siger Eva Lindberg Vibe.
Raskmeldte skal tænke sig om inden feriebooking
En af de udfordringer, flere danskere støder på, er at en række af de populære vinter-rejsemål stiller krav om negativ coronatest ved indrejse. Har man har været smittet inden for de seneste 12 uger, kan en pcr-test vise positiv, selv om man er rask, da der fortsat kan være inaktiv virus i kroppen.
Forsikringsselskabet har flere gange fået henvendelser fra nyligt raskmeldte, der har været for hurtige til at booke ny ferie, og derfor ikke kan indfri kravet om negativ test, og derved risikerer at blive nægtet indrejse, selv om de ikke længere er syge.
”Vi strækker os langt for at hjælpe folk og har løbende gennem pandemien ekstraordinært udvidet vores dækninger for at dække uventede situationer. Men det har været kendt længe, at man kan teste positiv i de første måneder, efter man er blevet rask. Derfor bør man ikke afslutte et coronaforløb med at booke ferie med snarlig afrejse, for så er det ikke en uventet situation, hvis testen er positiv og man ikke kan tage af sted – og så dækker forsikringen ikke”, fortæller Eva Lindberg Vibe.
Vær opmærksom på dette inden din rejse:
|
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder

Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum