Forsikringsselskab advarer: Risikerer nedsat erstatning efter skader

Prisstigninger på råmaterialer og knaphed på komponenter betyder, at skader i dag er markant dyrere at udbedre end for blot et år siden. I Nordens største forsikringsselskab har man allerede set eksempler på erhvervskunder, som har været markant underforsikret, fordi inflationen har gjort det dyrere at dække skaderne.
”Situationen er ekstraordinær. Vi har ikke før i If set et behov for at gøre storkunder opmærksomme på vigtigheden i at opdatere deres forsikringsværdier", siger Head of Underwriting hos If Forsikring, Kristine B. Wagner. (Foto: Lars Schmidt)

”At være underforsikret er et større problem end de fleste er klar over. Skrækscenariet er, at den forsikring, en virksomhed har, ikke fuldt ud vil række til at dække de opståede skader. Det kan betyde, at genopbygning eller indkøb af udstyr så driften kan opretholdes, måske slet ikke er mulig”, forklarer Kristine B. Wagner, chef for underwriting i Industri hos If Forsikring.

If Forsikring har i denne tid dialoger med hundredvis af storkunder i Norden, for at gennemgå virksomhedernes værdier og drøfte om forsikringsløsninger svarer overens med de faktiske forhold.

Er summen for lav i forhold til realiteterne, kan det i sidste ende betyde, at man ikke opnår den nødvendige erstatning til at genetablere efter brand, oversvømmelse eller anden omfattende skade. Begrebet kaldes underforsikring. If har allerede sager, hvor differencen mellem de reelle tab og erstatningsudbetalingen har været større end 25 procent, fordi forsikringssummen ikke er blevet korrigeret og virksomheden derfor har været underforsikret. I store skadesager kan det dreje sig om millioner af kroner.

Ekstraordinær situation
Udfordringen har været  til stede i nogen tid allerede, delvist påvirket af coronapandemien. Den tog til i andet halvår af 2021 og er nu accelereret på grund af krigen i Ukraine.

”Det er en ekstraordinær situation. Vi har ikke før i If set et behov for at gøre kunderne opmærksomme på vigtigheden i at opdatere deres forsikringsværdier. Inflationen har et helt andet omfang nu og situationen i dag er helt anderledes, end hvad den var for bare et år siden,” siger Kristine B. Wagner.

En af de vigtigste opgaver
”Vi betragter det, som en af vores allervigtigste opgaver i øjeblikket. At sikre, at de værdier vores kunder ønsker forsikret, er justeret til det nuværende prisniveau. Vores oplevelse er, at næsten alle virksomheder undervurderer, hvad det koster at genetablere virksomhedens drift i forbindelse med en skade. Og konsekvensen kan altså være, at den sikrede virksomhed ikke får fuld dækning for en skade”, siger Kristine B. Wagner.

If gennemgår forsikringsløsningerne hos erhvervskunder af en vis størrelse på en lang række parametre. Det handler bl.a. om prissætning af varelagre, længere leveringstider og priser på anskaffelse af de materialer og maskiner, virksomheder bruger til at producere.

”Selv i sager, hvor selve bygningernes værdi kan vurderes relativt nemt ser vi, at det er vanskeligt at beregne værdierne præcist. Udfordringer med eksempelvis at skaffe de komponenter, en virksomhed skal bruge for at holde produktionen kørende og at generel materialeknaphed og handelsbegrænsninger, gør det mere vanskeligt end ellers”, siger Kristine B. Wagner.

”Det er vigtigt, at kunderne gør noget, for ellers risikerer de at være markant underforsikrede. Vores ønske er, at kunderne ikke bliver skuffede, når der sker en skade. Og man bliver jo skuffet, hvis man er underforsikret” siger hun.

Kristine B. Wagner, Nordic Head of Underwriting Industrial, If Forsikring, kan kontaktes via kommunikationschef Birgitte Ringbæk.