Forsikringsbranchen forlænger: Gratis forsikring til ukrainske biler i Danmark

En samlet forsikringsbranche fortsætter hjælpen til ukrainske flygtninge, som kommer til landet i egne køretøjer. Tilbuddet om gratis grænseforsikring forlænges frem til 1. juli.

Nogle af de mange flygtninge fra Ukraine tager flugten i biler – enten ukrainske eller russiske.

For at hjælpe de ukrainere, der flygter i bil fra deres hjemland og ind i Danmark, gav den danske forsikringsbranche i starten af marts en håndsrækning i form af en gratis grænseforsikring i 30 dage.

Forsikringsselskaberne udvider nu hjælpen, så de gratis forsikringer gælder helt frem til 1. juli (til og med 30. juni).

- Vi udsteder en gratis grænseforsikring til alle ukrainske flygtninge, der ankommer til Danmark, uanset om de kører i et ukrainsk eller et russisk indregistreret køretøj. De gratis grænseforsikringer gælder til og med 30. juni. Det samme gør de forsikringer, der bliver udsted i den kommende tid, siger direktør Maria Clausen fra garantifonden DFIM, der udsteder forsikringerne og administrerer ordningen på vegne af branchen.

Hun oplyser, at der lige nu er ca. 150 ukrainere, der har fået en gratis grænseforsikring af forsikringsbranchen.

Grænseforsikringen er ligesom en motoransvarsforsikring og dækker det erstatningsansvar, som ejeren eller brugeren kan blive mødt med, hvis der sker et uheld i trafikken med skader på andre mennesker og deres ting.

For at få udstedt en gratis grænseforsikring skal flygtningene kontakte DFIM. Læs mere her:  Grænseforsikringer - hvad er det og hvornår er de vigtige? - Se her - DFIM

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 4191 9101

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring21.4.2022 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man kører galt på motorcykel i et solouheld? Om grundejerforeningen bør have en forsikring, når der indkaldes til fælles vej- og oprydningsdag? Og om forsikringen dækker, hvis man spilder rødvin ud over gulvtæppet i et lejet sommerhus?

F&P: Udspil til CO2-afgift sigter på vigtig balance mel-lem nationale klimamål og grøn eksport20.4.2022 12:31:25 CEST | Pressemeddelelse

F&P ser positivt på regeringens forslag til en CO2-afgift. Udspillet er et godt oplæg til at finde en endelig politisk aftale, som balancerer hensynet til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. og samtidig tager højde for, at der ikke må flyttes vigtige arbejdspladser ud af landet. F&P peger på, at en CO2-afgift ikke kan stå alene, når Danmark skal være ledende eksportør af grønne løsninger. Der er samtidig også behov for bedre offentlige incitamenter til investeringer i klimateknologier og klare rammer for grønne investeringer.

F&P: Accelereret grøn omstilling kræver mobilisering af milliarder af investeringer19.4.2022 10:08:26 CEST | Pressemeddelelse

Den nye ekstraordinære sikkerhedspolitiske situation kalder på nye ekstraordinære tiltag. Forsikrings- og pensionsbranchen hilser regeringens udspil om udbygning af grøn energi velkommen og peger på, at udspillet vil kræve mange milliarder for offentlige og private investeringer. Organisationen opfordrer derfor til, at der kommer en konkret investeringsplan, ligesom der bør sættes fart på Nordsøens energiø, der allerede er besluttet, men stadig kun er på tegnebrættet.