Outdoor Camping Ferie Fritid

Forrygende sommer for campingpladserne: 3,9 millioner gæster i juli

Campingsæsonen 2018 bliver mindeværdig. I juli måned var der 3,9 millioner overnattende gæster på de danske campingpladser, knap 11 procent flere end i juli 2017. Augusttallene bliver endnu bedre, spår OCFF.
CampOne Assens havde en fremgang på 12,7 procent i juli 2018 i forhold til juli 2017, fortæller ejer Per Blaabjerg. På landsplan er fremgangen på 10,7 procent. Foto: PR.

Tre måneders sommer med masser af sol og varme har sat sit tydelige spor på antallet af overnatninger på de danske campingpladser. I juli gæstede ikke færre end 3.887.048 mennesker de danske campingpladser, og det er en fremgang på 10,7 procent i forhold juli 2017, viser dugfriske tal fra Danmarks Statistik. I august forventes en endnu større fremgang, oplyser branceorganisationen OCFF, Outdoor-Camping-Ferie-Fritid.

– Camping er den overnatningsform, der er steget mest, hvis man ser bort fra lystbåde, der ikke fylder meget i statistikken. Det hænger naturligvis sammen med den utroligt gode sommer, hvor gæsterne i større omfang har valgt sol og strand som ferieform. Det ved vi, fordi OCFF har lavet en medlemsundersøgelse, der viser, at det var de kystnære campingpladser, der oplevede den største vækst i sommerperioden 2018, siger Jens Brendstrup, direktør for OCFF.

– Medlemsforventningerne til august måned er også helt i top hos vore medlemmer, som forventer et niveau, der ligger 15 procent over august 2017. Og ”skuldersæsonen”, der ligger før og efter højsæsonen i juli, har i år også været væsentligt bredere på grund af vejret, tilføjer han.

Vinderen: Ved hav og by

Faktisk er vinderpladserne dem, der både ligger ved havet og ved attraktiv by. Det kan Per og Gitte Blaabjerg, der driver fem CampOne-campingpladser i henholdsvis Bøjden ved Faaborg, Assens på Vestfyn, Holbæk, på Grenen ved Skagen og i Ajstrup syd for Aarhus, skrive under på.

– Pladserne i Skagen og Assens fik de største fremgange. Assens kom i førertrøjen med sine plus 12,7 procent i juli, fortæller Per Blaabjerg. Han tilføjer, at fremgangen især skyldtes, at mange familier forlængede deres ophold, og at de mange, der kom hjem fra halvkolde campingferier i Italien, undlod at stille campingvognen hjem i haven og i stedet tog fire eller syv dage på en solbeskinnet, dansk campingplads.

Rykind hos campingcentre

Også campingcentrene havde stor glæde af 2018-sæsonen. De cirka 60 medlemmer af OCFF, der sælger campingvogne og -udstyr, oplevede et stort rykind, da sommeren startede med et brag 6. maj. Folk, der ikke havde fået brugt campingvognen i 2017, skulle have lavet service, have nye fortelte, nye gasflasker, nyt udstyr med videre.

Vejret i juli 2018 (faktaboks)

Ifølge DMI var juli 2018 den fjerdevarmeste juli, siden de landsdækkende temperaturmålinger startede i 1874. Hvor juli 2018 havde en middeltemperatur på 19,2° C, var middeltemperaturen kun 15,5° C i juli 2017. Derudover blev der i juli 2018 noteret 339 solskinstimer i gennemsnit - den solrigeste juli måned, siden soltimemålingerne startede i 1920. Til sammenligning var der 196 solskinstimer i juli 2017.

Jens Brendstrup
Direktør, Outdoor-Camping-Ferie-Fritid (OCFF)
jpb@ocff.dk

Billeder

Download
Den både by- og havnære beliggenhed plus det gode vejr gav en fantastisk sæson for CampOne Assens, der er med i OCFF. Foto: PR.
Download

Information om Outdoor Camping Ferie Fritid

Outdoor Camping Ferie Fritid
Amagertorv 9, 5.