Fornuftige grønne EU-ambitioner

Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder man sig over, at EU med en rekordstor genopretningsfond vil hjælpe de europæiske lande videre på den anden side af coronakrisen – og især at det skal ske med en velvoksent grønt aftryk.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

EU-kommissionen kunne i dag præsentere sit forslag til en corona-genopretningsfond på ikke mindre end 5.600 milliarder kroner.

”Det er et rigtigt og vigtigt signal, som også er udtryk for det helt usædvanligt pressede situation, de europæiske lande og virksomheder står i netop nu,” siger Troels Blicher Danielsen.

Han glæder sig også over, at klimaindsats og digitalisering var to af nøglepunkterne, da EU-kommissionens formand, Ursula von der Leyen, præsenterede forslaget for EU-parlamentet.

”Det er afgørende, at områder som energirenovering og grøn transport tænkes ind i genopretningen af Europa. Det er steder, hvor Danmark og danske virksomheder har mulighed for at spille en nøglerolle. Så det bliver interessant at se, præcis hvordan man fra EU’s side vil bruge de mange midler i genopretningsfonden til at realisere ambitionerne på bl.a. disse områder,” siger Troels Blicher Danielsen.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.