Fornuftige dispensationer fra regeringen i kølvandet på covid-19

Transport- og Boligministeriet har taget initiativ til, at køre- og hviletidsreglerne for chauffører sættes ud af kraft i en periode på 10 dage for så vidt angår det såkaldte weekendhvil.

Initiativet betyder, at virksomhedernes chauffører lovligt vil kunne være bag rattet i længere tid. Initiativet er målrettet forsyning af fødevarer og dagligvarer til detailbranchen.

Transport- og Boligministeriet er samtidig i gang med hurtigst at udarbejde de nødvendige bekendtgørelser, der kan sikre håndhævelsen af at nedenstående regler kan sættes i midlertidig bero:

- Regler om kvalifikationer og uddannelser for varebilschauffører

- Forlænget gyldighed for en række chaufførkørekort og beviser, der ellers stod til at udløbe i marts eller april måned 2020.

- Godskørselslovens forbud mod, at en virksomhed, som er indehaver af en godskørselstilladelse, kan udlåne chauffører til andre tilladelsesindehavere eller selv låne chauffører fra andre tilladelsesindehavere.

Regeringen vil således gerne sikre, at der bringes varer frem, og foreløbig suspenderes miljøzonerne i 10 dage. Det skal fremme mulighederne for at få tilstrækkeligt frem med varer til borgerne. De smidigere regler gør det også lettere for vognmændene.

Tiltagene sker for at sikre den nødvendige smidighed og ressourcer, både biler og chauffører, som følge af at covid-19 har lukket Danmark ned og at antallet af smittede fortsat øges hurtigt.

Administrerende direktør, Erik Østergaard, siger:

- Det er et glimrende initiativ, og vi er ikke alene meget tilfredse med regeringens håndtering af covid-19 situationen i almindelighed, men også bestræbelserne på at komme erhvervslivet, herunder vognmændene, i møde med en række kloge tiltag.

- Nu får DTL-medlemmerne og deres chauffører lidt mere spillerum i en presset situation, fortsætter Østergaard.

Regeringen opfordrer desuden kommunerne til at følge op med dispensationer hvor der gælder yderligere lokale hindringer for vareudbringning, fx parkeringsrestriktioner, indkørselsforbud o.lign.

Dispensationerne kommer i kølvandet på at mange – trods myndighedernes opfordringer om det modsatte – har hamstret dagligvarer i butikkerne.

- Det er vigtigt for mig at sige, at dette ikke skal give frit slag til hamstring. Det er en nødforanstaltning som skal sikre leverancerne, tilstrækkeligt med biler og chauffører og at nogle vilkårlige datoer for det ene eller andet bevis ikke trækker nødvendig arbejdskraft ud af cirkulation, mens krisen varer, slutter Erik Østergaard.