Dansk Transport og Logistik

Fornuftige dispensationer fra regeringen i kølvandet på covid-19

Del

Transport- og Boligministeriet har taget initiativ til, at køre- og hviletidsreglerne for chauffører sættes ud af kraft i en periode på 10 dage for så vidt angår det såkaldte weekendhvil.

Initiativet betyder, at virksomhedernes chauffører lovligt vil kunne være bag rattet i længere tid. Initiativet er målrettet forsyning af fødevarer og dagligvarer til detailbranchen.

Transport- og Boligministeriet er samtidig i gang med hurtigst at udarbejde de nødvendige bekendtgørelser, der kan sikre håndhævelsen af at nedenstående regler kan sættes i midlertidig bero:

- Regler om kvalifikationer og uddannelser for varebilschauffører

- Forlænget gyldighed for en række chaufførkørekort og beviser, der ellers stod til at udløbe i marts eller april måned 2020.

- Godskørselslovens forbud mod, at en virksomhed, som er indehaver af en godskørselstilladelse, kan udlåne chauffører til andre tilladelsesindehavere eller selv låne chauffører fra andre tilladelsesindehavere.

Regeringen vil således gerne sikre, at der bringes varer frem, og foreløbig suspenderes miljøzonerne i 10 dage. Det skal fremme mulighederne for at få tilstrækkeligt frem med varer til borgerne. De smidigere regler gør det også lettere for vognmændene.

Tiltagene sker for at sikre den nødvendige smidighed og ressourcer, både biler og chauffører, som følge af at covid-19 har lukket Danmark ned og at antallet af smittede fortsat øges hurtigt.

Administrerende direktør, Erik Østergaard, siger:

- Det er et glimrende initiativ, og vi er ikke alene meget tilfredse med regeringens håndtering af covid-19 situationen i almindelighed, men også bestræbelserne på at komme erhvervslivet, herunder vognmændene, i møde med en række kloge tiltag.

- Nu får DTL-medlemmerne og deres chauffører lidt mere spillerum i en presset situation, fortsætter Østergaard.

Regeringen opfordrer desuden kommunerne til at følge op med dispensationer hvor der gælder yderligere lokale hindringer for vareudbringning, fx parkeringsrestriktioner, indkørselsforbud o.lign.

Dispensationerne kommer i kølvandet på at mange – trods myndighedernes opfordringer om det modsatte – har hamstret dagligvarer i butikkerne.

- Det er vigtigt for mig at sige, at dette ikke skal give frit slag til hamstring. Det er en nødforanstaltning som skal sikre leverancerne, tilstrækkeligt med biler og chauffører og at nogle vilkårlige datoer for det ene eller andet bevis ikke trækker nødvendig arbejdskraft ud af cirkulation, mens krisen varer, slutter Erik Østergaard.

Nøgleord

Kontakter

Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25

Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00

Links

Information om Dansk Transport og Logistik

Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K

70 15 95 00http://dtl.eu/

 

Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

 

Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skift til alternative drivmidler vil koste milliarder for vognmandserhvervet28.5.2021 12:18:21 CEST | Pressemeddelelse

Hvis den tunge transport i Danmark i morgen skulle omstilles til at køre på alternative brændstoffer i stedet for på diesel, ville det koste branchen milliarder. DTL har regnet på, hvor meget mere hvert enkelt drivmiddel i givet fald ville koste mere end diesel. Selv i ”billigste” tilfælde – biogas – skal meromkostningen gøres op i milliarder – nærmere bestemt 3,8 milliarder kroner årligt stigende til svimlende 18 milliarder årligt, hvis bilerne skulle skifte til at køre på brint.

Vognmænd tilfredse med regeringens ønske om at afskaffe 11 kilo-regel for varebilstransport24.4.2021 21:45:29 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen udtrykker nu ønske om at afskaffe godskørselslovens 11 kilo-regel, der afgør, hvorvidt man må køre varevognskørsel for fremmed regning eller ej. Det vækker tilfredshed hos vognmændenes organisation DTL - Danske Vognmænd. Udmeldingen kommer kort efter, særligt pakketransportørerne har luftet deres utilfredshed med reglen i DTL-Magasinet DANSKE VOGNMÆND, der giver useriøse transportører en urimelig konkurrencefordel, og som er umulig for politiet at administrere og kontrollere.

Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed26.10.2020 14:58:57 CET | Pressemeddelelse

Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum