Fornuftig og afbalanceret finanslovsaftale

HK glæder sig over en afbalanceret finanslovsaftale med penge til uddannelse, investeringer i grøn energi og en tiltrængt håndsrækning til sygehusvæsenet.

Forbundsformand for HK, Anja C. Jensen:

- Nogen har på forhånd kaldt dette års finanslovsaftale for ’kedelig’. Men ind imellem – og måske især i en coronatid - er det betimeligt med lidt kedelighed. Til gengæld vil jeg gerne rose aftalen for at være fornuftig. For det er rigtigt set, at der nu tages lidt luft ud af økonomien. Og samtidig får vi prioriteret midler og indsatser til uddannelse for både børn og voksne.

- Jeg glæder mig også over at se grøn energi og omstilling fylde i aftalen, og lige her kommer HK’erne naturligt til at være en vigtig del af løsningen. Endelig vil jeg bare endnu en gang kvittere for, at politikerne har lyttet til os i de faglige organisationer i forhold til coronavinterpakken. Alle danskere må glæde sig over, at regeringen giver en saltvandsindsprøjtning til et sundhedsvæsen under pres – og lad mig understrege, at mange, mange kolleger fra alle faggrupper – også fx lægesekretærer - har ydet en ekstraordinær indsats for at klare presset.

Forbundsformand Anja C. Jensen havde gerne set flere midler i finanslovsaftalen sat af til uddannelse og opkvalificering, en styrkelse af dagpengene og afskaffelse af omprioriteringsbidraget.