Fornuftig COVID-19-teststrategi for personer, der krydser grænsen for at komme på job

Ledernes Hovedorganisation mener, at regeringen har fundet en fornuftig balance med den nye teststrategi for personer, der krydser Danmarks grænser for at komme på arbejde. De vil blive opfordret til at lade sig teste for COVID-19 og følge retningslinjerne for isolation og kontaktopsporing, hvis de testes positive.

- Det er afgørende for os alle, at der ikke kommer nye smittekilder ind fra udlandet, der kan true den lave smitterisiko på danske arbejdspladser. Med den nye teststrategi sikrer vi, at kontrollen skærpes, og at medarbejderne fortsat kan komme til Danmark og arbejde, som vi er dybt afhængige af. I det lys synes jeg, at regeringen har fundet en fornuftig balance for de såkaldte vandrende arbejdstagere.

Sådan siger Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Ledernes Hovedorganisation og organisationens repræsentant i regeringens taskforce om corona-smitte med særligt fokus på vandrende arbejdskraft, som reaktion på den COVID-19-teststrategi, som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har præsenteret i dag.

Teststrategien indebærer blandt andet, at der vil være et stående tilbud om test til vandrende arbejdstagere på samme måde, som der er til alle danskere. Generelt vil man blive opfordret til at tage en frivillig test ved grænsen eller i de første dage, efter man er kommet til Danmark. Og pendlere, som dagligt rejser ind og ud af Danmark fra et såkaldt højrisikoområde (som det meste af Sverige i øjeblikket er kategoriseret som) vil blive opfordret til at tage en test hver syvende dag.

Hvis testen er positiv, opfordres lønmodtagerne til at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer for selvisolation og kontaktopsporing. Arbejdsgiverne kan ikke kræve, at den ansatte bliver testet, medmindre man arbejder med sårbare grupper inden for eksempelvis ældre-, sundheds- eller plejesektoren.

- Jeg mener, det er en fornuftig teststrategi, som er baseret på klare anbefalinger fra sundhedsmyndighederne og er til at håndtere for ledere og medarbejdere lokalt på de enkelte arbejdspladser, siger Lars Andersen.

Han slår fast, at Ledernes Hovedorganisation naturligvis vil spille en aktiv rolle for, at teststrategien udmøntes på den bedst mulige måde på de danske arbejdspladser.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.