Fornem britisk orden til DTL’s adm. direktør

DTL’s adm. direktør Erik Østergaard er af Hendes Majestæt Dronning Elizabeth II af Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland blevet benådet med titlen ”Honorary Officer of the Most Excellent Order of the British Empire” (OBE).

Fv: Direktør Erik Østergaard og den britiske ambassadør Dominic Schroeder

Denne orden er kun tildelt ganske få statsborgere uden for Storbritannien og Commonwealth, herunder et meget begrænset antal danskere.

Overrækkelsen af ordensinsignierne til DTL-direktøren blev foretaget af Hendes Majestæts ambassadør i Danmark HE Dominic Schroeder ved en privat ceremoni i ambassadørens residens torsdag den 20. februar 2020. Her udtalte ambassadøren bl.a.: ”I Hendes Majestæt Dronning Elizabeth II’s navn overrækker jeg Dem hermed ordenstegnet som symbol på Storbritanniens anerkendelse af den store indsats, De har gjort for shipping- og transportsektoren”.

”Det er en meget stor ære at modtage denne fornemme orden fra Hendes Majestæt Dronningen Elizabeth II. Jeg er utrolig glad og stolt over denne officielle anerkendelse, der blevet er tildelt mig fra britisk side”, udtalte Erik Østergaard ved overrækkelsen.

Ordenen blev stiftet af Kong George V i 1917 og tildeles i forskellige grader for særlig civil udmærkelse inden for områder som kunst, kultur, videnskab, politik, offentlig tjeneste mv.

Erik Østergaard er i forvejen indehaver af Dannebrogsordenens Ridderkors af 1. grad samt Østrigs fortjenstorden ”Goldenes Ehrenzeichen für Verdinste um die Republik Österreich”.

Fv: Direktør Erik Østergaard og den britiske ambassadør Dominic Schroeder