Formands-farvel: ”Fra start til slut har dit hjerte banket for kræftpatienterne”

I dag træder Dorthe Crüger tilbage som formand for Kræftens Bekæmpelse. Hun har sat et stort aftryk, siger direktør i Kræftens Bekæmpelse Leif Vestergaard Pedersen og hovedbestyrelsesmedlem Orla Kastrup Kristensen.

Foto: Tomas Bertelsen

Efter tre travle år træder Dorthe Crüger tilbage som formand for Kræftens Bekæmpelse. Det gør hun i dag, søndag, på Kræftens Bekæmpelses repræsentantskabsmøde i Kolding, hvor foreningen siger farvel til en yderst kompetent og sikker formand. En formand, der ifølge Leif Vestergaard, direktør i Kræftens Bekæmpelse, har haft afgørende betydning for foreningen og bl.a. skabt øget indflydelse til kræftpatienter og har fået sat rygning på den politiske dagsorden.

- Siden jeg blev valgt til formand, har jeg haft en tidshorisont på tre-fire år. Så det er naturligt for mig at stoppe nu, hvor jeg alligevel er på genvalg, siger Dorthe Crüger.

Hun erkender, at det nok er kommet lidt bag på hende, hvor stor en opgave det er at være formand for Kræftens Bekæmpelse. Det er en opgave, hun har varetaget sideløbende med det krævende job som administrerende direktør for Sygehus Lillebælt.

Har sat patienterne i fokus

Trods det store arbejdspres har Dorthe Crüger løst formandsopgaven til topkarakter, siger direktør i Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard Pedersen. Han fremhæver, at Dorthe Crüger har været ekstremt lydhør over for de udfordringer og muligheder, som Kræftens Bekæmpelses mange lokalforeninger har haft.

- Og så har Dorthe været med til at sætte patienterne i fokus, siger Leif Vestergaard og henviser til kræftplan IV, der blev ’patienternes kræftplan’ - takket være en stor indsats fra især Dorthe Crüger.

Dorthe Crüger har endvidere været med til at skabe et fornyet fokus på rygning, der i dag er den helt store udfordring i forebyggelsessammenhænge:

- I vores arbejde med at skabe en røgfri fremtid for børn og unge har Dorthe haft en central rolle, understreger Leif Vestergaard Pedersen.

Stor dygtighed og overskud

Medlem af hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse Orla Kastrup Kristensen holdt søndag afskedstalen for Dorthe Crüger på repræsentantskabsmødet i Kolding. Selvom Orla Kastrup Kristensen som en ægte nordjyde normalt ikke smider om sig med superlativer, var der flotte roser:

- At være formand for Danmarks største og mest indflydelsesrige patientforening kræver sin kvinde. Dorthe har med stor dygtighed og overskud fyldt denne rolle ud, sagde Orla Kastrup Kristensen og slog fast:

- Fra start til slut har dit hjerte altid banket for kræftpatienterne. Mere kan man ikke forlange.

Søndag eftermiddag besluttes det, hvem der bliver ny formand i Kræftens Bekæmpelse.

Presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse Lise Bondesen, tlf. 31326353

Foto: Tomas Bertelsen

Ida Pedersen, Hanstholm, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 17:00pressemeddelelse

Ida Pedersen, Hanstholm, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse, som hun har siddet i siden 2015. Ida Pedersen er uddannet sygeplejerske, har et diplom i offentlig forvaltning og er medlem af kommunalbestyrelsen. - Gennem mit arbejde som sygeplejerske oplever jeg desværre stadig patienter og pårørende, der føler sig svigtet. De mangler støtte og vejledning om behandlingsmuligheder og rette individuelle opfølgningsforløb. Jeg vil gerne arbejde for, at alle aktører bidrager til bedst mulige forløb, siger hun.

Helle Pappot, Allerød, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:57pressemeddelelse

Overlæge, dr.med Helle Pappot, Allerød ,er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Hun har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015 og vil arbejde for bedst mulig patient- og pårørende-inddragelse på kræftområdet ud fra patienternes ønske. - I mit job som overlæge på Rigshospitalets kræftafdeling (onkologisk klinik) møder jeg rigtig mange kræftpatienter og deres pårørende. Det er mit indtryk, at mange af de mennesker, jeg møder, ønsker at tage aktivt del i kræftforløbe, siger Helle Pappot, der i hovedbestyrelsen også vil arbejde for at fastholde Kræftens Bekæmpelses store engagement i og støtte til alle aspekter af kræftforskning.