Dansk Metal

Formand i Dansk Metal: Derfor skal du ikke hævne dig på SAS efter strejken

Del

Efter konflikt kommer Dansk Metals formand, Claus Jensen, med en beklagelse til de SAS-rejsende, der har fået ødelagt ferien i den faglige krydsild mellem ansatte og arbejdsgivere. Formanden i fagforeningen, som organiserer de danske SAS-piloter, har også en særlig besked til dem, der lige nu proklamerer, at de aldrig flyver med SAS igen.

– Det var desværre nødvendigt at trække både strejke- og lockout-våbnet for at få en aftale i hus i denne omgang. Heldigvis sker det sjældent, men det rammer hårdt, når det sker, forklarer formanden for Dansk Metal, Claus Jensen, der understreger, at ansatte og arbejdsgivere oftest taler sig til rette.

Formanden for Dansk Metal er tilfreds med, at der nu er en aftale, samt at SAS-flyene kommer tilbage i luften og kan flyve danskere afsted på sommerferie, men har også en besked til dem, der i harme har travlt med at sige, at de kun vælger lavprisselskaberne fremover.

– Jeg er med på, at SAS-strejken kan føles som et særligt tillidsbrud. Mange danskere har det sikkert, som jeg selv har det: SAS har en særlig plads i hjertet og forbindes med orden på sagerne og følelsen af at ’være kommet hjem,’ når man spænder sikkerhedsbæltet ude i verden, og kaptajnen præsenterer sig på et nordisk sprog. Det er den tryghed, der gør, at man vælger at betale lidt mere for billetten og ikke vælger det allerbilligste. Det skal vi arbejde på at komme tilbage til nu, siger formanden og forsætter:

– Men jeg ser også mange, der især på de sociale medier bruger meget tid på at bedyre overfor omverdenen, at de ikke vil flyve med SAS igen. Nu er det kun flyselskaber med billetter til 199,- der dur, og så kan piloterne i øvrigt lære det – og SAS-ledelsen med! Til dem er mit spørgsmål bare: ’Hvem er det, du narrer?' Det bedste bud er nok dig selv. Eller måske sender du narresutten videre til dine børn eller børnebørn.

Claus Jensen peger på, at den danske model giver et af de mest stabile arbejdsmarkeder i verden. Det betyder også, at arbejdsgivere og lønmodtagere bruger så lidt krudt på at bekrige hinanden, skifte arbejdsplads og hyre nye folk, at man sammen over tid kan høste frugterne. Ferie, lønstigninger, frihed, barsel, mulighed for videreuddannelse og alt det andet, som vi danskere bygger op sammen i vores kollektive aftaler.

– Uanset hvordan du vender og drejer det, så er den danske model og overenskomsterne vævet ind i selve det danske arbejdsmarked. Selv hvis du forhandler din egen løn, så gør du det i forhold til, hvad de store fællesskaber har forhandlet sig frem til. Det system skal vi hylde, for det er genialt på den lange bane, også selv om det for mange kom til at koste ferien i 2022. Det var en nødvendig kamp at tage, hvis vi også vil holde fast i at være sikret ferie i de næste mange år, siger Claus Jensen.

Få faglige ledere har været større fortalere for SAS med base i Norden, og den infrastruktur og store antal arbejdspladser, der følger med. Ligesom den danske model, har SAS og hovedbasen i Kastrup Lufthavn en særlig værdi for Danmark og dansk erhvervsliv. Muligheden for at flyve direkte til eksportmarkederne er en forudsætning for at binde Danmark sammen med verden.

– Det er svært at sige, hvordan verden ville se ud uden SAS eller den danske model. I denne omgang er begge dele reddet.

Kontakter

Billeder

Information om Dansk Metal

Dansk Metal
Dansk Metal
Molestien 7
2450 København SV

33 63 20 00https://www.danskmetal.dk/

Dansk Metal er en fagforening for ca. 108.000 lønmodtagere, der arbejder med it, teknik og mekanik.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Metal

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Metal

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum