ITD - International Transport Danmark

Formand for vejgodsorganisation: Valget nærmer sig sin afslutning, men uden reelle løsninger for transportbranchen

Del
Gennem fire uger har valgkampen budt på alverdens løfter og gaver, men intet er tiltænkt transportbranchen eller erhvervsvirksomhederne. Tværtimod skal de betale regningen. ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, opfordrer til, at politikerne stopper med at malke erhvervslivet for at finansiere valgløfter.

Det er trist at opleve virkelighedsfjerne politikere love gaver ud til højre og venstre, uden nogen ide om, hvor pengene skal komme fra – ud over afgifter og skatter.

For den tilgang gør kun ondt værre, lyder det fra John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

-Valgkampen har budt på en overflod af gaver til nøje udvalgte befolkningsgrupper, men hvor pengene skal komme fra, har vi ikke hørt meget til. Mit bud er, at festen ender med at blive betalt af nye skatter og afgifter til erhvervslivet. Men det gør kun ondt værre med sådan en tilgang, siger John A. Skovrup, der til dagligt også er selvkørende vognmand.

Som eksempel nævner bestyrelsesformanden den kommende kilometerafgift, som pålægges lastbiler, og forslagene om at skrotte motorvejsprojekter.

-Vi har ikke hørt om nogen plan for transportbranchen i valgkampen, medmindre, der skal findes midler til de gaver, som politikerne lover. Senest ville SF og RV skære i infrastrukturaftalen for at bruge pengene andre steder. Men disse partier glemmer lykkeligt, hvordan velstand skabes! Det sker jo ved at varer produceres, sælges og transporteres med lastbiler, som er den mest effektive godstransport. Men det kræver altså en effektiv infrastruktur, siger John. A. Skovrup, og tilføjer.

-Politikerne glemmer fuldstændigt, hvor afgørende transportbranchen er, for at opretholde velstandsniveauet i Danmark.

Den grønne omstilling af transportbranchen har heller ikke fyldt så meget denne valgkamp, men det kommer den til igen, når valget er overstået, spår ITD-formanden.

-Vi skal som transportbranche stå fast på, at vi ikke kan løse den opgave, politikerne har pålagt os, uden de rette rammer. Den kilometerafgift, som den socialdemokratiske regering har planlagt, er ikke gavnlig for grøn omstilling. Den gør det kun markant dyrere at være dansker.  Og den udstiller det offentliges frås, når der skal bruges en kvart mia. kroner på administration af afgiften hvert år, siger John A. Skovrup.

Derudover skal der luges ud i det 42 siders katalog over bøder i transportbranchen. For det hjælper ikke at sende en bøderegn - for selv små forseelser - ned over chauffører og vognmænd, der lægger mange timer på landevejen. For så kommer man ikke manglen på arbejdskraft i branchen til livs.

-Hvis vi skal have en chance for at rekruttere nye medarbejdere, så skal der ryddes op i bødekataloget. Samtidig er det en uskik, at transportbranchens chauffører, som den eneste medarbejdergruppe, bliver kontrolleret på arbejdstidsdirektivet og straffes for at tage en ekstra tørn i travle perioder. Vi kan ikke være tjent med, at vi risikerer bøder i 1000 kroners klassen, når vi drejer nøglen hver morgen, afslutter John A. Skovrup.

Billeder

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye