Formand for vejgodsorganisation: Valget nærmer sig sin afslutning, men uden reelle løsninger for transportbranchen

Gennem fire uger har valgkampen budt på alverdens løfter og gaver, men intet er tiltænkt transportbranchen eller erhvervsvirksomhederne. Tværtimod skal de betale regningen. ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, opfordrer til, at politikerne stopper med at malke erhvervslivet for at finansiere valgløfter.

Det er trist at opleve virkelighedsfjerne politikere love gaver ud til højre og venstre, uden nogen ide om, hvor pengene skal komme fra – ud over afgifter og skatter.

For den tilgang gør kun ondt værre, lyder det fra John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

-Valgkampen har budt på en overflod af gaver til nøje udvalgte befolkningsgrupper, men hvor pengene skal komme fra, har vi ikke hørt meget til. Mit bud er, at festen ender med at blive betalt af nye skatter og afgifter til erhvervslivet. Men det gør kun ondt værre med sådan en tilgang, siger John A. Skovrup, der til dagligt også er selvkørende vognmand.

Som eksempel nævner bestyrelsesformanden den kommende kilometerafgift, som pålægges lastbiler, og forslagene om at skrotte motorvejsprojekter.

-Vi har ikke hørt om nogen plan for transportbranchen i valgkampen, medmindre, der skal findes midler til de gaver, som politikerne lover. Senest ville SF og RV skære i infrastrukturaftalen for at bruge pengene andre steder. Men disse partier glemmer lykkeligt, hvordan velstand skabes! Det sker jo ved at varer produceres, sælges og transporteres med lastbiler, som er den mest effektive godstransport. Men det kræver altså en effektiv infrastruktur, siger John. A. Skovrup, og tilføjer.

-Politikerne glemmer fuldstændigt, hvor afgørende transportbranchen er, for at opretholde velstandsniveauet i Danmark.

Den grønne omstilling af transportbranchen har heller ikke fyldt så meget denne valgkamp, men det kommer den til igen, når valget er overstået, spår ITD-formanden.

-Vi skal som transportbranche stå fast på, at vi ikke kan løse den opgave, politikerne har pålagt os, uden de rette rammer. Den kilometerafgift, som den socialdemokratiske regering har planlagt, er ikke gavnlig for grøn omstilling. Den gør det kun markant dyrere at være dansker.  Og den udstiller det offentliges frås, når der skal bruges en kvart mia. kroner på administration af afgiften hvert år, siger John A. Skovrup.

Derudover skal der luges ud i det 42 siders katalog over bøder i transportbranchen. For det hjælper ikke at sende en bøderegn - for selv små forseelser - ned over chauffører og vognmænd, der lægger mange timer på landevejen. For så kommer man ikke manglen på arbejdskraft i branchen til livs.

-Hvis vi skal have en chance for at rekruttere nye medarbejdere, så skal der ryddes op i bødekataloget. Samtidig er det en uskik, at transportbranchens chauffører, som den eneste medarbejdergruppe, bliver kontrolleret på arbejdstidsdirektivet og straffes for at tage en ekstra tørn i travle perioder. Vi kan ikke være tjent med, at vi risikerer bøder i 1000 kroners klassen, når vi drejer nøglen hver morgen, afslutter John A. Skovrup.

Vognmænd til Aarhus Kommune: Stop parkeringsvagternes klapjagt på lastbiler3.1.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det er ikke altid til at finde parkering, når der skal afleveres varer til de butikker, der ligger i Aarhus midtby. Chaufførerne er derfor nogle gange nødsaget til at holde lidt uden for parkeringsbåsene for at få varerne leveret. Desværre er parkeringsvagterne meget hurtige til at udskrive bøder for disse forseelser, og det bør kunne gøre mere fleksibelt, mener ITD, der torsdag d. 5. januar mødes rådmand Nicolaj Bang (K) for at drøfte problemstillingen.

Brancheorganisation for dansk vejgodstransport: Thomas Danielsen er et godt match til posten som transportminister15.12.2022 13:47:14 CET | Pressemeddelelse

Der venter Thomas Danielsen (V) en stor opgave, når han i dag overtager posten som transportminister fra Trine Bramsen (S). ITD ser frem til et tæt samarbejde med den nye minister, som får til opgave at udmønte et sparsomt beskrevet transportområde i regeringsgrundlaget. ITD håber, at den nye minister vil tage fat på en sammenhængende plan for omstillingen af den tunge transport og regel- og bødetyranniet i transportbranchen.

Nye bøder til lastbilchauffører kommer på det værst tænkelige tidspunkt21.11.2022 10:57:10 CET | Pressemeddelelse

Fra 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Dermed kan chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne. Det nye bøderegime har været stærkt kritiseret i branchen, og især begrænsninger i natkørsel volder store problemer. ITD opfordrer til, at der bliver luget ud i knasterne i reglerne.