Formand for Lotto klub havde for mange penge på kontoen: Banken troede, det var hvidvask

I en Lotto klub i Vordingborg lever drømmen om den store gevinst

Danskerne er et gavmildt folkefærd. Det viser alle de undersøgelser Danske Spil har fået foretaget gennem tiden. Direkte adspurgt i en stor undersøgelse fra Vikinglotto fra 2018 med 2022 respondenter, svarer 80 procent af deltagerne, at de gerne vil dele med andre, hvis de vinder en milliongevinst. Familien står klart nærmest, når det kommer til dem, de potentielle vindere vil dele med (89 procent), mens 39 procent vil dele med deres partner. 17 procent synes også vennerne skal have en andel af gevinsten.

Tallene ligger fint i tråd med det faktum, at flere og flere opretter Lotto spilleklubber, hvor man i fællesskab kan få sat skub i drømmene om den helt store gevinst. Dugfriske tal fra Lotto viser, at 18 procent af danskerne spiller sammen med andre og begrunder det med: At det er hyggeligere (58%) samt, at der er større chance for, at man vinder (34%). Hvor det før kun har været muligt at spille via forhandler, så har Danske Spil lanceret Spil Sammen, hvor du online får samme vilkår, som når du køber kuponen hos forhandleren – og tilmed får din gevinst sat direkte ind på kontoen.

”Spil Sammen” gør allerede livet en del nemmere for Jesper Sandbirk. Servicelederen fra Vordingborg er formand for en stor Lotto klub i hjembyen. Han kalder sig selv en ægte lottoman, og startede sin lotterikarriere i det sekund, han fyldte 18 år, og det blev lovligt for ham at spille Lotto. Der tog han så rundt til alle kioskerne i byen, købte en kupon hos dem hver for at øge sine vinderchancer. Skæbnen ville, at han tre måneder før, han skulle flytte sammen med en kæreste vandt 75.000 kroner.

-Det var jo mange penge dengang. Og gevinsten kom på det helt rigtige tidspunkt. Samtidig gik det op for mig, at det jo rent faktisk er muligt at vinde i lotteriet.

Siden dengang har Jesper Sandbirk spillet med hver lørdag på Lotto og da Vikinglotto og Eurojackpot kom til trak de store puljer tilsvarende i ham.

- Jeg tænkte på det tidspunkt, at hvis nu man var flere med, ville man have flere chancer. Derfor spurgte jeg nogle kollegaer, om de ikke ville være med til at spille sammen. De spurgte deres venner og så videre. Pludselig var vi oppe på 140 medlemmer. Vi går så også kun efter de store puljer med flere hundrede millioner kroner. Når vi er så mange med, skal der jo trods alt være noget af hente pr. person, siger han.

Jesper Sandbirk har gennem årene samlet penge ind, købt kuponer og præmiesøgt på klubbens vegne.

- En dag da jeg stod nede i Boulevardkiosken i Vordingborg og rodede med alle mine kuponer, spurgte kioskejeren Flemming, hvad det egentlig gik ud på med alle de små papirlapper. Jeg forklarede om vores Lotto klub og så spurgte han, om han måtte være med. Det måtte han naturligvis gerne. Det har siden vist sig at være en kæmpe hjælp. Man står jo ikke lige nede hos Shell eller Statoil med 100-200 kuponer, som skal køres igennem. Det kan jo godt tage lidt tid.

De fleste af medlemmerne er i sagens natur lokale fra Vordingborg, selvom der er et par få afstikkere i Nordjylland. Det lokale islæt giver en særlig stemning, når man bevæger sig rundt i byen, fortæller Jesper Sandbirk.

- Der er jo så mange, der er med, man kender. Min frisør, konens frisør, deres veninder, byens brandmænd og mange andre man møder i bybilledet.

-Så får man lige en kommentar med om, at de krydser fingre for de rigtige tal, og at det kunne være sjovt at vinde for hele byens skyld. Det giver et dejligt fællesskab, at så mange er med.

Dengang Facebook kom til, blev det nemmere at kommunikere med de forskellige medlemmer i en gruppe derinde. Han begyndte også at streame præmiesøgningerne, så alle kunne se, at det hele gik rigtigt til. Gennem tiden er det rigtig mange timer, han har brugt på sin Lotto klub. Og hans kone har ikke altid været helt tilfreds. Jesper Sandbirk hilser således alle elektroniske løsninger, der kan gøre hans liv nemmere, velkomment.

Fordi klubben nu spiller ´via Spil Sammen skal han ikke længere stå for at indsamle en masse småbeløb til kuponer. Men han har gennem tiden været meget overrasket over den tillid, der er blevet vist, ham uge efter uge, når folk har overført penge eller har afleveret dem hos ham. Da mobilepay kom til, blev det i første omgang noget nemmere at være Lotto kassemester, men det fik ham også i problemer, fordi der pludselig stod så store beløb på hans konto op til de store trækninger.

-Lige pludselig fik jeg et opkald fra min bank, da de var bekymrede for, om aktiviteterne på min konto kunne kædes sammen med hvidvask. Det synes jeg måske var lige i overkanten af, hvad der var sjovt. Jeg havde heldigvis en god forklaring, jeg fik oprettet en speciel konto med eget hævekort til lottoklubben, men i længden, var det nok ikke holdbart, lyder det.

Endnu er millionerne ikke væltet ind i Lotto klubbens regnskaber, men det er da blevet til en større gevinst på omkring 44.000 kroner for ikke så længe siden.

-Vi, der var med i den uge, fik udbetalt ca. 800 kroner hver, så det var jo ikke ligefrem en formue, siger han med et grin.

Håbet og troen er dog stadig på, at der snart kommer en milliongevinst.

- Det må der jo simpelthen gøre, når man har så mange rækker at gøre med. Og så skal der være fest i byen - med røde bøffer på menuen.