Formand for LandboUngdom er tilfreds med bred landbugsaftale

Ligesom resten af landets unge landmænd, har formand for LandboUngdom, Niels Skovgaard, fulgt intensivt med i de seneste måneders landbrugshandlinger. Mandag aften kunne han ånde lettet op, da Folketinget indgik en bred landbrugsaftale.

”Det har været et intents forløb med rigtig mange møder, som har gået i mange forskellige retninger, men jeg er utrolig glad for, at der nu er lavet en bred aftale. Vi har arbejdet enormt intensivt for at sikre en bred aftale, hvor de borgerlige partier især skal have en kæmpe ros, for deres arbejde ved forhandlingsbordet. Den brede aftale giver os sikkerhed til at udvikle, investere og blive et grønt foregangsland”, udtaler Niels Skovgaard.

Som formand i LandboUngdom repræsenterer Niels Skovgaard ca. 3500 unge som enten beskæftiger sig i landbruget eller har interesse for livet på landet. Og netop de unge har en særlig rolle i den nye landbrugsaftale.

” Der er en forskel, når det handler om unge. Vi skal ikke overleve den grønne omstilling, vi skal skabe en fremtid med den grønne omstilling, og det er vores ansvar at se bæredygtighed ind i alle løsninger. Derfor er det ekstremt vigtigt, at landbrugsaftalen danner en ramme for at vi, som unge på landet, kan eksekvere den grønne omstilling”, siger Niels Skovgaard.

”Jeg har arbejdet for, og arbejder stadig for, at landbruget bliver en af de mest centrale hverv i den grønne omstilling. Vi producerer, mad, drikke, varme og strøm. Vi har en kæmpe og direkte effekt på både forbruger og den grønne omstilling, og det ansvar tager vi på os”, uddyber Niels Skovgaard.

Tryghed i nye penge

Det skal også ses som en sejr fra Niels Skovgaards side, at der ikke kommer til at være en overimplementering af EU-reglerne, men at partierne også har prioriteret flere penge til grønne investeringer.

”Jeg er glad for, at der er mod på at se grønt, og at der med denne aftale bliver tilføjet nye penge, og ikke kun bliver tale om eksisterende midler fra EU. Det ville være at overimplementere EU’s ramme, som ville skævvride konkurrenceevnen”, afslutter Niels Skovgaard.

Niels Skovgaard

mjak@seges.dk