Boligkontoret DanmarkBoligkontoret Danmark

Formand for boligselskab: Nye naboer hjalp os med det rette navn

En snak med de kommende naboer med lokalt kendskab endte med et navneskifte til de kommende 163 almene lejeboliger i Skævinge. ’Vi tænkte: bingo, der var den’, siger formand for Boligselskabet Nordsjælland, Lena Andersen.
Foto: Boligerne i de nye boligklynger tager afsæt i de eksisterende forskelle i bebyggelsen i Skævinge og får derfor forskellige arkitektur og farver. (Modelfoto: Sweco Architects).

Tranekær. Det bliver navnet på det nye almene byggeri i Skævinge, hvor fællesskabet er i fokus. Indtil for nylig var projektet døbt Dyremosehuse. Men det navn faldt aldrig helt i hak hos Boligselskabet Nordsjælland, forklarer formanden.

’Vi har aldrig været rigtig vilde med det navn, på en eller anden måde lå det bare ikke godt i munden,’ siger Lena Andersen.

Og da hun og boligselskabets byggeudvalg var til et formøde om lokalplanen i Skævinge, faldt snakken på navnet, og Lena Andersen spurgte om den mose, der er på grunden, har et navn.

’Vores naboer kunne så fortælle, at den jo hedder Tranekær og udpegende den endda på kortet. Og Dyremose ligger faktisk slet ikke på grunden, den ligger helt over på en anden side af vejen. Så gik det hele op i en højere enhed,’ siger Lena Andersen, der tilføjer, at navneskiftet har været oppe i byggeudvalget og blev indstillet.

’Naboerne har givet os navnet og foreslået at den kommende vej til boligerne kommer til at hedde Tranekærvej. Alle var begejstrede – så kunne det ikke være andet. De har simpelthen givet os en gave ’ siger Lena Andersen. Formanden forklarer videre, at det er vigtigt for boligselskabet, at naboerne, der tæller fem huse lige op til udstykningen, bliver en del af processen.

Om Tranekær:

Tranekær kommer til at bestå af ca. 163 almene lejeboliger og er tegnet af Sweco Architects. Det består af syv mindre klynger, der kommer til at ligge naturskønt ud til det åbne landskab.Boligerne bliver bygget i forskellige materialer og vil have forskellig arkitektur og farver, der tager afsæt i de eksisterende forskelle i bebyggelsen i Skævinge. Tanken er, at det nye boligområde dermed vil falde naturligt ind i et allerede etableret område, men samtidig bringe en nytænkning af boligområder med sig.En af boligklyngerne bliver det særlige cirkulære bofællesskabskoncept, Almanakken, som Sweco Architects har udviklet sammen med Boligselskabet Nordsjælland. Bofællesskabet fællesskab, hvor både fællesliv og privatliv kan dyrkes. Almanakken bliver placeret naturskønt på behørig afstand af det beskyttet naturområde, der er på grunden.

Boligselskabet Nordsjælland tilbyder 1324 lejeboliger til familier, unge og ældre, samt bofællesskaber og institutioner i det nordsjællandske område. De fleste af boligerne ligger i Hillerød, Helsinge, Fredensborg og Lynge.

Boligselskabet Nordsjælland administreres af Boligkontoret Danmark, der som en foreningsbaseret og profitfri organisation leverer serviceydelser til mere end 30.000 lejeboliger landet over for både kommuner og boligselskaber, yder derudoverIT-drift for boligselskaber med godt 25.000 boliger.