Formand: Det må ikke gå fra, at det gør ondt til, at det går galt

Regeringen har netop præsenteret sit udspil til næste års Finanslov med en tiltrængt pulje til inflationshjælp på 2 mia. kroner. Og det er helt rigtigt set, for det drejer sig om almindelige menneskers familieliv, arbejdsliv, hverdagsliv – og drømme, understreger formand i HK Anja. C. Jensen.

Formand for HK Anja C. Jensen, foto: Lisbeth Holten

Der er nogen, der planlægger aftensmaden efter elprisen, nogen må overveje, om de har råd til at få besøg af børnebørnene, ferier bliver aflyst, og andre er nødt til at vaske tøj om natten. Samtidig er hverdagsvarer pludselig kommet i luksusprisklassen.

For den almindelige lønmodtager kan inflationen i den grad mærkes, og for de laveste indkomster rammer regningen særlig hårdt. I HK repræsenterer man begge grupper, og det betyder, at medlemmernes bekymring strækker sig fra ondt i maven til ren fortvivlelse over udsigten til den kommende vinter.

- Det er rigtigt set af regeringen at lave en pulje til inflationshjælp. Helt almindelige mennesker oplever netop nu en reallønsnedgang, der ikke er oplevet voldsommere siden Koreakrigen. Der er familieliv, arbejdsliv, hverdagsliv og drømme, der lægges om. Og det gør allerede ondt – ikke mindst på dem, der sidder med de laveste indkomster. Eller som skal få en i forvejen udhulet dagpengesats til at strække endnu længere, siger formand for HK Anja C. Jensen.

Hun understreger, at det er vigtigt at huske, at der er familier, der i forvejen sad stramt i det inden inflationen ramte.

- Jeg har en kæmpe respekt for de familier og personer, som lige nu knokler for at finde måder at strække pengene lige lidt længere. At spare, hvor man kan. Men som udviklingen er netop nu, så risikerer vi, at det her går fra at gøre rigtig ondt til at gå rigtig galt. Det skal vi tage os af i tide. Derfor er puljen helt nødvendig.

HK’s fuldt finansierede indspil til Finansloven kan læses her.

Foto: Lisbeth Holten.