Forlig om nye overenskomster på industriens område

CO-industri og Dansk Industri har søndag indgået aftale om nye overenskomster på industriens område. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023.

Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen søndag den 9. februar kl. 14.00.

Til stede på pressemødet vil være de fire topforhandlere: CO-industris formand, Claus Jensen og CO-industris næstformand, Mads Andersen samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard.

De to overenskomster, der er omfattet af forhandlingerne mellem CO-industri og DI, er Industriens Overenskomst for faglærte og ikke-faglærte samt Industriens Funktionæroverenskomst for tekniske og administrative funktionærer. Disse overenskomster gælder direkte for cirka 6.000 virksomheder og omfatter cirka 230.000 medarbejdere.

Kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller, 29494434, pgm@di.dk eller presserådgiver i DI Lars Bøgeskov, 22363138, larb@di.dk

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.

DI: Læg en køreplan for hjælpepakkerne27.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden coronakrisens start har regeringen sammen med Folketingets partier indført en række hjælpepakker, som har holdt hånden under job og dansk økonomi, mens danske virksomheder har været påvirket af nedlukningen. Det har fra starten været klart, at hjælpepakkerne var midlertidige, men det er også afgørende at sikre en fornuftig udfasning. Derfor er det godt, at regeringen har nedsat en økonomisk ekspertgruppe, der kan danne grundlag for at drøfte udfasningen af hjælpepakkerne, og DI ser frem til ekspertgruppens vurdering.

RETTELSE - DI: Regeringens eksportpakke er godt nyt for danske erhvervsliv – men der er behov for yderligere25.5.2020 09:39:21 CESTPressemeddelelse

25. maj 2020 lancerer regeringen sin eksport- og investeringspakke, der bl.a. vil gøre en række rådgivningsydelser billigere samt give rabat på erhvervsfremstød til udlandet i 2021. Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, men der er behov for endnu flere nye skridt, hvis de nødlidende danske eksportvirksomheder skal kunne indhente de enorme tab af omsætning og arbejdspladser i kølvandet på coronakrisen.