Forholdet mellem børn og forældre fylder mere og mere i samtalerne på ForældreTelefonen
Uenigheder om regler, grimt sprog derhjemme, spørgsmål til opdragelse, konflikter og dårlig kommunikation i familien.
Når forældre kontakter ForældreTelefonen hos Børns Vilkår, er det i stigende grad med spørgsmål, der handler om problemstillinger i familien. I knap hver fjerde af samtalerne i 2021 er det forholdet mellem børn og forældre, der fylder, og dermed er det et af de temaer, som flest kontakter ForældreTelefonen om.
”Konflikter opstår i de fleste familier, hvor både store og små udfordringer i hverdagen kan give anledning til gnidninger. De konflikter har forældrene en stor del af ansvaret for at løse, og derfor er det kun positivt, at samtalerne på ForældreTelefonen i stigende grad handler om at søge hjælp til at håndtere de svære situationer, der kan opstå, siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Børnenes perspektiv og trivsel i fokus
I 2021 har ForældreTelefonen haft flere end 3.100 samtaler med forældre og andre voksne, der har haft brug for støtte til spørgsmål og bekymringer om alt fra børnenes digitale liv og samvær til barnets trivslen i klassen. Selvom ForældreTelefonen er målrettet voksne, så foregår al rådgivning med barnets trivsel og perspektiv for øje.
”ForældreTelefonens opgave er at hjælpe forældre med at hjælpe deres børn. Uanset hvilke spørgsmål og udfordringer, forældre og andre voksne omkring børnene står med, er det utroligt vigtigt, at der findes et sted, hvor de kan få faglig og kompetent rådgivning - med børnene i fokus. Forhåbentlig vil flere forældre benytte sig af den mulighed,” siger Rasmus Kjeldahl.
For at flest mulige forældre kan få gavn af det gratis rådgivningstilbud, har TJM Forsikring og Børns Vilkår netop indgået et nyt samarbejde, der over de næste tre år både skal synliggøre, opgradere og udvide kapaciteten på ForældreTelefonen. Det betyder blandt andet, at der skal rekrutteres flere frivillige rådgivere, mens oplysningskampagner skal gøre opmærksom til tilbuddet.
”De mange og meget forskellige henvendelser til ForældreTelefonen vidner om, at der er et behov for at få hjælp og støtte til den meget vigtige og til tider vanskelige opgave, det er at være forælder. Derfor vil TJM gerne være med til at understøtte, udbygge og udbrede kendskabet til ForældreTelefonen, så de frivillige kan rådgive endnu flere forældre og pårørende, der har spørgsmål til deres børns trivsel. Det er en indsats, der ligger rigtig fint i tråd med TJM´s værdier,” siger Marie-Louise Rahbek, adm. direktør i TJM Forsikring.
Fakta
- ForældreTelefonen er rådgivning til alle forældre og pårørende, der har spørgsmål, som omhandler børn.
- ForældreTelefonen har i 2021 haft flest samtaler om samvær, forholdet mellem børn og forældre, konflikter om børn efter skilsmisse, aktuel skilsmisse og trivsel i klassen.
- I 2020 havde ForældreTelefonen 5.432 samtaler med forældre og voksne omsorgspersoner om børn og unge.
- ForældreTelefonen tilbyder en bred børnefaglig rådgivning og rådgiver om børn i alle aldre.
- ForældreTelefonen har eksisteret siden 1993. Den drives af Børns Vilkår og er et gratis tilbud.
- Interesseforeningen og Børns Vilkår har indgået en 3-årig aftale, der skal udvikle og udvide ForældreTelefonen.
Kontakter
Michael WibePressemedarbejder
Tlf:40888324miwi@bornsvilkar.dkPressetelefon
Tlf:20204459Billeder
Links
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Børns Vilkårs Landsindsamling slår endnu engang rekord: 16 mio. kr. på vej til BørneTelefonen og HØRT5.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det rekordhøje beløb går til at drive og udvikle Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og HØRT, så der altid sidder en voksen klar, når børn og unge har brug for det – også om natten.
Rekordmange samler ind til Børns Vilkår i dag17.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkår afholder i dag landsindsamling med det højeste antal tilmeldte indsamlere nogensinde. Pengene går til at sikre, at børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT, når de har brug for det.
Børns Vilkår: Anbringelsessteder kan gøre børn og unge så utrygge, at de stikker af27.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når børn og unge stikker af fra deres anbringelsessted, kan det bunde i følelsen af at være utryg, ensom og ligegyldig. De stikker af som sidste udvej, når de oplever, at voksne gang på gang ikke lytter og inddrager dem i, hvor de skal bo. Det fortæller anbragte børn og unge i ny analyse af Børns Vilkår.
To år med krig i Ukraine: Angst, stress og trivsel i skolen fylder hos børn og unge på BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje23.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
På knap to år har BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge om det, der fylder hos dem efter ankomsten til Danmark.
Ny undersøgelse: Skoleelever har det dårligere med sig selv og er mindre fysisk aktive, når de rammer udskolingen8.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn og unge på de ældste klassetrin har dårligere livskvalitet end deres yngre skolekammerater – det gælder især for pigerne. I udskolingen er det mere end hver femte pige, der ikke er glad for, hvem hun er. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, der udkommer i dag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum