Folketingets Ombudsmand

Forfatterskolen skal ikke begrunde afslag på optagelse

Del

Ombudsmanden har i en ny udtalelse tilkendegivet, at Forfatterskolen ikke er en del af den offentlige forvaltning. Skolen havde dermed ikke pligt til at give en ansøger en begrundelse for, at han fik afslag på at blive optaget på skolen. Det skyldes, at forvaltningslovens regler om begrundelse ikke gælder for Forfatterskolen.

”Forvaltningsloven gælder først og fremmest for offentlige myndigheder, men også for nogle selvejende institutioner, hvis de har en særligt nær tilknytning til det offentlige. Kulturministeriet mener ikke, at det er tilfældet for Forfatterskolen – og det har jeg ikke grundlag for at tilsidesætte,” siger ombudsmand Niels Fenger.

Tilhører Forfatterskolen den offentlige forvaltning?

I sagen fik en borger i 2020 afslag på sin ansøgning om optagelse på Forfatterskolen. Han fik ikke en nærmere begrundelse for afslaget, og det klagede han over til Kulturministeriet.

Ifølge Kulturministeriet er Forfatterskolen, som oprindeligt blev oprettet i 1987 på privatretligt grundlag, imidlertid ikke omfattet af reglerne for den offentlige forvaltning. Det gælder f.eks. forvaltningslovens regler om, at afgørelser skal begrundes.  

Efter en gennemgang af sagen kunne ombudsmanden ikke tilsidesætte Kulturministeriets opfattelse. Ombudsmanden lagde vægt på bl.a., at Forfatterskolen har udstrakt autonomi ved tilrettelæggelsen af opgaverne, og at Kulturministeriet ikke har instruktionsbeføjelser over skolen. Det ændrede ikke ved ombudsmandens vurdering, at Kulturministeriet i 2003 havde sendt et aktstykke til Folketingets Finansudvalg, som ifølge ministeriet havde til formål at omdanne skolen fra foreningsejet til selvejende og at tilføre skolen et økonomisk løft.

Læs ombudsmandens udtalelse.

Fakta

Forvaltningslovens område

Forvaltningsloven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning.

Forvaltningsloven gælder også for al virksomhed, der udøves af

1)     selvejende institutioner, foreninger, fonde mv., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov, og

2)     selvejende institutioner, foreninger, fonde mv., der er oprettet på privatretligt grundlag, og som udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentlig tilsyn og intensiv offentlig kontrol.

Afgørelser skal begrundes

Myndigheder mv. omfattet af forvaltningsloven skal ifølge loven begrunde skriftlige afgørelser, medmindre modtageren fuldt ud får medhold.

Kontakter

Folketingets Ombudsmand Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91

Fuldmægtig Martin Dyhl-Polk, tlf. 33 13 25 12

Information om Folketingets Ombudsmand

Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K

+45 3313 2512https://www.ombudsmanden.dk/

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.

 

Følg pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand

Link til FO-udtalelse tilføjet: Kommuners ledige stillinger skal som klar hovedregel slås op offentligt25.1.2022 11:45:00 CET | Pressemeddelelse

Som udgangspunkt skal alle kunne se ledige offentlige stillinger. Derfor er det ifølge ombudsmanden ikke lovligt, når Frederikshavn Kommunes retningslinjer om interne stillingsopslag i princippet giver ansatte i kommunen fortrinsret. "Ledige stillinger i den offentlige forvaltning skal besættes med den bedst kvalificerede kandidat. Som altovervejende hovedregel skal stillingerne derfor slås op offentligt, så alle interesserede kan få kendskab til og mulighed for at søge dem. En kommune kan således ikke indføre et generelt udgangspunkt om at give egne medarbejdere fortrinsret," siger Folketingets Ombudsmand Niels Fenger. Ombudsmanden blev i en henvendelse gjort opmærksom på Frederikshavn Kommunes retningslinjer. Retningslinjerne betyder, at stillinger i kommunen som udgangspunkt først slås op internt i den kommunale forvaltning i 7 hverdage. Kun hvis der ikke ansættes en medarbejder, som i forvejen er ansat i kommunen, slås stillingen op offentligt. Ombudsmanden indledte på den baggrund

Anmodning om aktindsigt i dokumenter om Afghanistan opfyldte ikke temakravet i offentlighedsloven25.1.2022 11:30:00 CET | Pressemeddelelse

Kravet i offentlighedsloven om, at man skal angive temaet for de dokumenter, som man søger aktindsigt i, var ikke opfyldt, da en journalist sendte Udenrigsministeriet tre annmodninger om aktindsigt i dokumenter om Afghanistan. Journalisten søgte om aktindsigt i alle dokumenter ”med omtale af” Afghanistan sendt til og fra eller godkendt af udenrigsministeren eller Udenrigsministeriets departementschef i juni, juli og august 2021 samt alle dokumenter ”vedr. Afghanistan” fra DANATO til Udenrigsministeriet i samme periode. Ombudsmanden var enig med ministeriet i, at anmodningerne ikke opfylder offentlighedslovens temakrav. ”Det er et grundlæggende formål med offentlighedsloven at understøtte offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning og mediernes formidling af information til offentligheden. Det indebærer også, at man ikke behøver henvise til en bestemt sag, men kan nøjes med at angive et tema. Som denne sag viser, er der imidlertid temaer, der er så overordnet og bredt formule

Kommuners ledige stillinger skal som klar hovedregel slås op offentligt25.1.2022 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

Som udgangspunkt skal alle kunne se ledige offentlige stillinger. Derfor er det ifølge ombudsmanden ikke lovligt, når Frederikshavn Kommunes retningslinjer om interne stillingsopslag i princippet giver ansatte i kommunen fortrinsret. ”Ledige stillinger i den offentlige forvaltning skal besættes med den bedst kvalificerede kandidat. Som altovervejende hovedregel skal stillingerne derfor slås op offentligt, så alle interesserede kan få kendskab til og mulighed for at søge dem. En kommune kan således ikke indføre et generelt udgangspunkt om at give egne medarbejdere fortrinsret,” siger Folketingets Ombudsmand Niels Fenger. Ombudsmanden blev i en henvendelse gjort opmærksom på Frederikshavn Kommunes retningslinjer. Retningslinjerne betyder, at stillinger i kommunen som udgangspunkt først slås op internt i den kommunale forvaltning i 7 hverdage. Kun hvis der ikke ansættes en medarbejder, som i forvejen er ansat i kommunen, slås stillingen op offentligt. Ombudsmanden indledte på den baggrund

Retten til bisidder ved børnesagkyndige undersøgelser bliver nu understreget24.1.2022 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når man som forælder skal gennemgå en børnesagkyndig undersøgelse i forbindelse med en sag i Familieretshuset, har man som udgangspunkt ret til at have en bisidder med. Familieretshuset har nu efter henvendelser fra ombudsmanden taget initiativ til at sikre, at de psykologer, der foretager undersøgelserne, er opmærksomme på denne ret. Sagen udspringer af klager til ombudsmanden over manglende mulighed for at benytte en bisidder, idet Familieretshuset ikke forholdt sig til tilfælde, hvor en psykolog nægtede parterne at have en bisidder med ved en børnesagkyndig undersøgelse. Efter henvendelse fra ombudsmanden svarede Familieretshuset i december 2021, at det i et nyhedsbrev til de selvstændige psykologer vil henlede opmærksomheden på retten til bisidder, og at Familieretshuset vil følge op på emnet i foråret 2022 under erfaringsudvekslingsmøder med psykologerne. Familieretshuset oplyste endvidere, at standardkontrakten med psykologerne var blevet tilrettet således, at retten til bisidder

Ombudsmandens Børnekontor gennemfører tilsyn på mindre private opholdssteder for unge i 202221.1.2022 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ombudsmandens Børnekontor vil i løbet af 2022 besøge en række mindre private opholdssteder for unge. Tilsynene vil især rette sig mod opholdssteder, hvor der bor unge med alkohol- og stofmisbrug, selvskadende adfærd eller lignende alvorlige problemer. Det sker bl.a. for at opnå viden om, hvordan opholdsstederne håndterer de særlige udfordringer, som disse unge har. Der vil i forbindelse med tilsynsbesøgene være fokus på, om stederne har viden, herunder retningslinjer, om forebyggelse og håndtering af alkohol- og stofmisbrug og selvskadende adfærd. Da anbragte unge med denne form for udfordringer, vil kunne være særligt sårbare over for udnyttelse af bl.a. seksuel karakter, vil der også være fokus på stedernes viden om forebyggelse og håndtering af seksuelle overgreb. ”Unge med alkohol- og stofmisbrug er en særligt udsat gruppe, der kan have brug for anden hjælp end en almindelig pædagogisk indsats for at komme videre i livet. Det er derfor vigtigt, at opholdsstederne også er opmærksomm

Afslag på aktindsigt var berettiget, men myndighederne burde have undersøgt risikoen for chikane mv. bedre17.12.2021 11:05:00 CET | Pressemeddelelse

En journalist bad Rigspolitiet om aktindsigt i navnet på en læge, der har lavet en lægefaglig vurdering af en magtanvendelsesmetode, som politiet kan bruge i forbindelse med udsendelser af udlændinge. Rigspolitiet og Justitsministeriet afviste at udlevere lægens navn med henvisning til, at lægen risikerede at blive udsat for chikane, trusler eller lignende, hvis navnet blev offentligt kendt. Myndighederne pegede også på, at udlevering af navnet kunne indebære, at politiet fremover ville få svært ved at få nødvendig bistand ved deres opgavevaretagelse på udsendelsesområdet. Det var imidlertid først i forbindelse med ombudsmandens behandling af sagen, at myndighederne tilvejebragte nærmere oplysninger om den aktuelle situation på udsendelsesområdet og den konkrete risiko, der forelå for politiets samarbejdspartnere på dette område. Og det var ikke godt nok. ”Det er offentlighedslovens klare udgangspunkt, at der er adgang til aktindsigt i navne på personer, der arbejder for den offentlige

Fonden Femern Belt Development er ikke omfattet af offentlighedsloven16.12.2021 11:05:00 CET | Pressemeddelelse

Den erhvervsfremmende fond Femern Belt Development (FBD) er ikke omfattet af offentlighedsloven og skal derfor ikke følge offentlighedslovens regler om aktindsigt. Det tilkendegiver ombudsmanden i en sag, der netop udspringer af en anmodning om aktindsigt i fonden. Ombudsmanden bygger sin udtalelse på en vurdering af, at fonden ikke er undergivet intensiv offentlig regulering, tilsyn eller kontrol i en grad, der bringer den ind under offentlighedsloven. I den forbindelse har ombudsmanden lagt vægt på bl.a., at fonden er oprettet på privatretligt grundlag, at fondens drift og virksomhed ikke er særskilt eller detaljeret reguleret af regler udstedt af det offentlige, at fonden har sin egen formue, at den har sin egen direktion og bestyrelse, og at det offentlige ikke har instruktionsbeføjelser over for fonden. ”Fement Belt Developement er oprettet på privatretligt grundlag, og retspraksis viser, at der skal meget til, før institutioner af den karakter kan anses for at være omfattet af de

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum