Forestillinger om løn og arbejdsvilkår får unge til at fravælge uddannelser til sygeplejerske, lærer, pædagog og socialrådgiver
Det er nogle af landets største uddannelser. Men det er også uddannelser færre og færre søger ind på. Og der er udsigt til betydelige rekrutteringsudfordringer i disse fag fremover. Men hvorfor vælger de unge de fire uddannelser fra? Det har Danmarks Evalueringsinstitut – EVA kortlagt i en ny omfattende undersøgelse.
Undersøgelsen omfatter over 40.000 unge, der begyndte på en videregående uddannelse i 2021 og 2022, og særligt interessante er svarene fra de knap 3.000 unge, der overvejede at søge en af de fire uddannelser, men endte med at vælge den fra.
Løn og arbejdsvilkår skræmmer
En stor del af de unge peger på, at arbejdsvilkårene ikke er gode nok, og at lønnen inden for professionen er for lav som udslagsgivende faktorer, der får dem til at fravælge uddannelsen, selvom de er interesserede.
Det er særligt udbredt blandt dem, der overvejer sygeplejerskeuddannelsen. Her angiver 73 % af dem der overvejede, men fravalgte uddannelsen, at bekymringer for arbejdsvilkår var afgørende for deres fravalg. For pædagoguddannelsen var det 53 %, for læreruddannelsen 43 % og for socialrådgiveruddannelsen 31 %.
Mange angiver også, at de fravalgte uddannelsen, fordi lønnen inden for professionen er for lav. Det gælder 55 % af dem, der overvejede sygeplejerskeuddannelsen, 52 % af dem, der overvejede pædagoguddannelsen, 36 % af dem, der overvejede læreruddannelsen, og 26 % af dem, der overvejede socialrådgiveruddannelsen.
”Det er tydeligt, at forestillinger om løn og arbejdsvilkår skræmmer en del unge væk fra de her fire uddannelser, selvom de egentlig er interesserede i faget. Det understreger behovet for at adressere de unges forestillinger om arbejdsvilkår og løn. Undersøgelsen forholder sig ikke til forholdet mellem myte og realitet i de unges forestillinger, men det er oplagt, at vejledning og information om uddannelser og arbejdslivet gerne skal kvalificere de unges forestillinger på en troværdig måde.” siger Christina Barfoed-Høj, direktør på Danmarks Evalueringsinstitut – EVA.
”I modsat fald risikerer man, at misforståelser eller upræcise forestillinger skubber nogle unge væk fra en uddannelse og et job, de ellers godt kunne se sig selv i. Derudover kan der selvfølgelig også være helt reelle problemstillinger ift. løn og arbejdsvilkår, som man politisk må forholde sig til,” siger Christina Barfoed-Høj.
Omkring 2 ud af 3 svarer, at de fravalgte uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver, fordi der var andre uddannelser, de vurderede var mere spændende. Det er den mest udbredte fravalgsårsag.
Studenter med højeste karakterer er bekymret for uddannelsens niveau
Undersøgelsen viser også, at nogle grupper er underrepræsenterede på de fire uddannelser. Både mænd, indvandrere og efterkommere og studenter med høje karaktersnit er grupper, hvor der et potentiale for at øge andelen.
Især studenter med de højeste karaktersnit på 7 eller derover er mere tilbøjelige til at overveje, men fravælge de fire uddannelser end elever med lavere karaktersnit. Således havde fx 65 % af dem, der overvejede, men fravalgte læreruddannelsen, et karaktersnit på mindst 7. Det gjaldt 61 % af dem, der overvejede sygeplejerskeuddannelsen.
Samtidig begrunder studerende med høje karaktersnit i højere grad deres fravalg med en bekymring for, at det faglige niveau på uddannelsen er for lavt, end det gør sig gældende for elever med lavere karaktersnit.
”Det kan godt tyde på, at der er brug for at tydeliggøre og nuancere den faglighed, de unge vil møde på uddannelserne og i professionerne, herunder fx det særlige i professionsfagligheden. Men også at fagligheden er andet og mere end at gøre en positiv forskel. Det kan også handle om kendskab til lovgivning, anatomi og barnets psykologiske udvikling. Det handler således ikke kun om omsorg, som er centralt for uddannelserne, og som vi kan se er vigtigt for mange af dem, der vælger uddannelserne, men også om at opøve en professionel tilgang og kunnen inden for alle aspekter af faget, som måske kunne tiltrække flere og andre ansøgere,” siger Christina Barfoed-Høj, direktør for EVA.
Optagne vil gøre en positiv forskel
I rapporten svarer de unge, der er optaget på en af de fire uddannelser, også på, hvad der fik dem til at vælge uddannelsen.
Her svarer 92-94 % at det i høj eller meget grad skyldtes, at de ønsker et job, hvor de kan gøre en positiv forskel for andre. Det er en markant større andel end man finder blandt den brede gruppe af studerende på videregående uddannelser, hvor ca. 60 % af alle angiver denne begrundelse.
De næstmest udbredte tilvalgsbegrundelser er, at den faglige interesse for uddannelsen i høj eller meget høj grad var afgørende eller muligheden for at få et spændende job.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Giese JakobsenKommunikationskonsulentDanmarks Evalueringsinstitut
Tlf:51208172rgj@eva.dkBilleder
Vedhæftede filer
Links
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum