Grouleff Communications

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser

Del
Har du truckcertifikat, kan du lige nu vælge og vrage mellem jobbene. Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden. Det gør det nødvenligt for arbejdsgivere at tænke kreativt og gøre eksisterende ansatte endnu mere produktive. Derfor stiger interessen for førerløse trucks kraftigt for tiden.
Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser
Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser

Danmarks største automationshus, BILA A/S, har stor succes med en målrettet satsning på førerløse truck under navnet AGV Scandinavia.

På ganske kort tid har godt et halvt hundrede produktionsvirksomheder valgt at implementere vores førerløse truck for at kunne slå adskillige fluer med et smæk: De kan nedbringe manuelle processer, forbedre arbejdsmiljø og sikkerhed, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og øge både produktivitet og konkurrenceevne i virksomheden, siger Jan Bisgård Sørensen, CEO i BILA.

Nogle af de fremsynede virksomheder, der har taget den førerløse teknologi fra AGV Scandinavia til sig, er blandt andet Rockwool, Glud & Marstrand, Arla, Dragsbæk og Hav Line og Thiese Mejeri.

Ansatte frigjort til at løfte kvaliteten

Hos Dragsbæk i Thisted har den førerløse truck-løsning både optimeret arbejdsprocesser og frigjort medarbejderressourcer til kritiske opgaver og derved øget margarineproducentens konkurrenceevne.

Vores førerløse truck er en gevinst for både produktionen og lageret. Den ligger i fast rutefart døgnet rundt fra produktionslinjen og til lageret, hvor den placerer pallerne på et rullebånd ved en emballeringsmaskine. Det var tidligere en manuel opgave, men AGV’en har overtaget tjansen og frigjort en mand til at kunne overvåge og observere på produktionslinjen. Vi har dermed fået flere øjne på produktionsdelen og dermed et yderligere kvalitetsløft i denne del af processen, fortæller produktionschef Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Han har hovedansvaret for den daglige drift af anlægget. Det skal holdes i gang hele tiden, de ugentlige produktionsplaner er fastlagt helt ned på minuttet. Det kræver et en høj automatiseringsgrad:
Min kunde er lageret, der hele tiden skal være fyldt med de rette varer på hylderne. Derfor har vi valgt at investere i førerløs truck. For at forblive konkurrencedygtig er det meget vigtigt, at vores medarbejdere holder et vågent øje med produktionsflowet, så der ikke opstår fordyrende produktionsstop. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi kan automatisere endnu flere rutinemæssige transport-arbejdsopgaver sammen med BILA, siger Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Det ensformige automatiseres

Tendensen med truckførere som mangelvare bekræftes også af en rundringning til vikarbureauer, der rekrutterer blandt andre truckførere den danske industri. Herfra lyder det generelt, at gode truckførere ikke hænger på træerne, og at opgaverne helst ikke må være for ensformige. Så kan det være mere oplagt at automatisere.

Med over 100 ubesatte truckførerjobs lige nu og med de positive aspekter i forhold til både arbejdsmiljø og økonomi, som førerløse AGV'er tilbyder, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi vil se en fortsat stigende interesse for feltet fremover, spår Jan Bisgård Sørensen.

En førerløs AGV kører med et lavt energiforbrug og kan være i drift døgnet rundt. Dermed reducerer den mandskabsbehovet, også på de ubekvemme arbejdstider som aftener og weekend. Timeudgiften ved en leaset førerløs truck er 26 kroner i timen ved kørsel i døgndrift.

Unødvendigt hårdt arbejde
Mange af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, håndteres stadig mange steder helt manuelt. Til trods for, at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

Den nyeste rapport med 2018-tal fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Danmark viser, at en forholdsvis stor andel af lønmodtagerne stadig arbejder med løft, skub eller træk af byrder. På det punkt har arbejdsmiljøet stort set ikke forbedret sig. Således svarer 21 %, at de skubber eller trækker mindst 25 procent af arbejdstiden.

Nøgleord

Kontakter

Sara Moth
+45 3038 4204

Billeder

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser
Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser
Download
Toplederen i Danmarks største automationshus, CEO Jan Bisgaard Sørensen, er glad for at kunne bidrage med teknologier, der kan afhjælpe flaskehalsproblemer i den danske industri. Her ses han ved førerløs truck hos Hav-Line i Hirtshals
Toplederen i Danmarks største automationshus, CEO Jan Bisgaard Sørensen, er glad for at kunne bidrage med teknologier, der kan afhjælpe flaskehalsproblemer i den danske industri. Her ses han ved førerløs truck hos Hav-Line i Hirtshals
Download
Karsten Rokkedal, produktionschef hos Dragsbæk, har med førerløs truck frigjort arbejdskraft til at skabe et kvalitetsløft i margarineproduktionen.
Karsten Rokkedal, produktionschef hos Dragsbæk, har med førerløs truck frigjort arbejdskraft til at skabe et kvalitetsløft i margarineproduktionen.
Download

Links

Information om Grouleff Communications

Grouleff Communications
Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it

BILA A/S

BILA A/S er et dansk professionelt projekthus grundlagt i 1988, som hjælper kunder med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger, typisk ved hjælp af industrirobotter. Løsningerne dækker over alt fra simpel automatisering til optimering af hele produktionslinjer.

Alle kompetencer er samlet hos BILA A/S og omfatter rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Virksomheden har eget værksted, hvor de udvikler og konstruerer specialværktøj til robotanlæggene.

BILA er en højteknologisk virksomhed, der beskæftiger mere end 366 engagerede medarbejdere fordelt på flere forskellige adresser i Danmark samt adresser i Norge og Sverige.

BILA forhandler en række opfindelser både udtænkt i eget regi og som agenturer. En af de store sællerter er PALOTMATen, udviklet af Jan Bisgaard Sørensens bror Per Bisgaard for 27 år siden. BILA er den eneste danske forhandler af de originale cobots, samarbejdende fleksible robotarme fra danske Universal Robots i Odense. Cobots er udviklet til at imødekomme automationsbehov og pengepung i de små og mellemstore virksomheder, som udgør 95 procent af industrien. Et andet succesrigt agentur er Kawasaki, som BILA har haft i hele Norden gennem 20 år, og alene det seneste år er salget af disse industrirobotter mangedoblet.

BILA er også vokset gennem et strategisk opkøb. Overtagelsen af palleteringsvirksomheden Dan Palletiser i Slagelse i sommeren 2017 lønner sig for begge parter. For første gang i over ti år har virksomheden præsteret et solidt overskud, fordi det er lykkedes at realisere synergi-gevinster hos kunderne. Som en sidegevinst har BILA styrket sit nærvær på Sjælland, hvor serviceteknikere med base i den nye Slagelse-afdeling nu endnu hurtigere kan rykke ud til kunderne i medicinalindustrien i Medicon Valley.

Følg pressemeddelelser fra Grouleff Communications

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Grouleff Communications

Europe's Robot Capital Odense Presents 'Future of Robotics' at Capital Raising Summit in Munich16.6.2022 13:26:24 CEST | News

Robot investors from all over Europe can meet the continent's most promising robot startups when the event ‘Odense Investor Summit’ moves its matchmaking of capital seekers and investors to Munich for the first time. The summit takes place as part of the trade show Automatica with 45,000 attendees, featuring pitches from 15 companies with great growth potential at the show’s Startup Arena.

Europas robothovedstad Odense præsenterer ’Future of Robotics’ til kapitalrejsnings-event i München16.6.2022 12:54:43 CEST | Pressemeddelelse

Robotinvestorer fra hele Europa kan møde kontinentets allermest lovende robotstartups, når begivenheden Odense Investor Summit som noget helt nyt flytter sin matchmaking af kapitalsøgende og investorer til München. Det sker under robotmessen Automatica med 45.000 besøgende. På et podie i messens Startup Arena pitcher 15 selskaber med stort vækstpotentiale for kapitalstærke profiler.

Startups fra hele verden vil rejse 30 millioner i Europas robothovedstad Odense11.2.2022 14:50:49 CET | Pressemeddelelse

Hitraten er høj, når kapitalsøgende startups og risikovillige investorer mødes til Odense Investor Summit, der hver år foregår i Europas hurtigst voksende robotmiljø. Erfaringerne viser, at mere end halvdelen lykkes med at tiltrække investorkapital efter matchmaking-eventen. I år har 35 techselskaber fra Europa, Asien, USA og Afrika ansøgt om at præsentere ny teknologi til sundhed, landbrug, fremstillingsindustri og den maritime sektor for de 300 deltagende investorer. De 15 allermest lovende investeringsmuligheder får adgang til at pitche på podiet i byen Odense kendt som Cobot Capital.

PR-specialist og digitalt marketingbureau indgår samarbejde om robot- og automationsbranchen8.12.2021 07:00:00 CET | Nyhed

Robot- og automationsvirksomhederne stormer frem. En lang række firmaer får hjælp af PR-specialisten og influenceren, Malene Grouleff fra Grouleff Communications og marketingbureauet Conversio. Begge har stor indsigt i og erfaring med automatiseringsbranchen og er på få år blevet virksomhedernes foretrukne partnere. Nu indgår de et samarbejde om at booste robotindustriens synlighed og gennemslagskraft.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye