Foreningslivet i Sønderborg Kommune langt fra Borgen

I efteråret inviterer DIF politikere fra alle folketingspartier ud i det danske foreningsliv. Folketingsmedlem (S) Jesper Pedersen har netop besøgt to idrætsforeninger i Sønderjylland.

Foreningslivet i Sønderborg Kommune er stærkt. Lokale idrætsforeninger skaber alsidige aktiviteter for børn, unge og voksne, og der arbejdes godt og målrettet for at skabe gode fællesskaber i lokalsamfundet.

Det stod klart, da folketingspolitikeren Jesper Petersen (S) mandag den 8. oktober takkede ja til en DIF-invitation, der i sin enkelthed gik på at vise det danske idræts- og foreningslivs virke på en helt almindelig mandag aften. Her besøgte Jesper Petersen Vidar-Ulkebøl Håndboldklub og Sønderborg Tennisklub.

”Det var fedt og opløftende at få et kig ind i to så velfungerende foreninger og møde nogle af ildsjælene bag. Sikke et engagement - også hos de unge, jeg mødte, der både var udøvere, men også tog på sig at træne hold i henholdsvis tennis og håndbold. Det giver så meget til lokalsamfundet,” siger Jesper Petersen. Han fortsætter:

”Jeg tror, at foreningslivets forpligtende fællesskaber er en af nøglerne til at bearbejde de voksende problemer med usikre og sårbare unge. Og at fastholde en solidaritet og lokal sammenhængskraft i vores land. I foreningen laver du noget sjovt sammen med andre, og du er noget i kraft af at være en del af fællesskabet, en del af holdet. Er man tilmed leder eller træner, så er der så meget mening at give sin tilværelse, når man er med til at skabe rammerne."

DIF ’s rundtur i foreningsdanmark for folketingspolitikere kører hele efteråret, hvor besøget til Sønderborg Kommune var det andet i rækken.

Næste besøg bliver mandag den 22.10, hvor folketingspolitiker Lisbeth Bech Poulsen (SF) besøger to idrætsforeninger i Nordjylland.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.