Foreningslivet blomstrer på Sjælland og Øerne - få del i 100.000 kroner

Siden 2013 har hele 70 regionale fællesskaber og foreninger modtaget støtte til at drive indsatsen videre med en donation fra SEAS-NVE. De gode initiativer kommer fra hele region Sjælland – lige fra væresteder og fodboldklubber til julemærkehjem og madfællesskaber. Nu åbner forårets pulje med ti donationer á 10.000 kroner.

Robotentusiasterne i Makerspace er én af flere tusinde lokale ildsjæle, der har søgt SEAS-NVEs donationsprogram. I 2016 fik robotentusiasterne 10.000 kroner til at udvide undervisningstilbuddet i Vordingborg. ”At andre lægger mærke til ens arbejde, er en vigtig anerkendelse for os frivillige”, siger en stolt Hjalmar Skovholm Hansen fra Makerspace.

Når foråret banker på døren og foreningslivet spirer, åbner SEAS-NVE traditionen tro for en 100.000 kroner stor donationspulje til foreninger og initiativer, der understøtter fællesskabet på Sjælland og øerne. Puljen er nu åben og kan søges frem til den 10. marts klokken 14.

”Vi vil  gerne være med til at gøre opmærksom på, at vores region er fyldt af innovative idéer, værdiskabende fællesskaber og et rigt foreningsliv. Det har vi tydeligt kunnet se siden 2013 i vores donationsprogram. Flere tusinde har ansøgt om støtte til deres lokale initiativer rundt om i regionen. I SEAS-NVE tager vi ansvar for den lokale udvikling af regionen, og det er derfor en kæmpe glæde at kunne støtte de mange gode fællesskaber, som blomstrer rundt om i vores region”, siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE.

Anerkendelsen er vigtig
I efteråret 2016 valgte Hjalmar Skovholm Hansen at søge om støtte til at udvide undervisningstilbuddet i Vordingborg Makerspace, der er drevet af en gruppe af robotentusiaster på Sydsjælland. I den forbindelse valgte han at søge SEAS-NVE’s donationsprogram. ”At vi blev udvalgt til at modtage en af de ti donationer, var et kæmpe skulderklap til vores lille initiativ. At andre lægger mærke til ens arbejde, er en vigtig anerkendelse for os frivillige”, siger en stolt Hjalmar Skovholm Hansen, der uddyber at støtten er gået til flere undervisningstimer og introduktionen af tirsdagsworkshops.

Netop anerkendelsen er også en ting, som Kirsten Hejnfelt, forstander på Ringsted Krisecenter og donationsmodtager i efteråret 2016, påpeger: ”det er en stor glæde at blive udvalgt til at modtage en donation. Der var mange ansøgere, men vi blev valgt, og dermed kunne vi både glæde os over den kontante støtte og over den anerkendelse af netop vores tilbud og projekt, der følger med modtagelsen af en donation”.

Kan I bruge en hjælpende hånd?
SEAS-NVE er et andelsselskab. Det vil sige, at selskabet er ejet af kunderne, af andelshaverne. Derfor ønsker SEAS-NVE at støtte lokale initiativer og arrangementer for på den måde at bidrage dels til fællesskabet dels til udvikling og aktivitet i regionen.

Donationspuljen på 10 x 10.000 kroner er netop åbnet og kan søges frem til den 10. marts 2017 klokken 14. Donationsmodtagerne får direkte besked ultimo marts 2017.

Læs mere på www.seas-nve.dk/donation

For yderligere oplysninger:

Pia Rosager Dinesen, presseansvarlig i SEAS-NVE, Telefon: 20 22 19 00, E-mail: prd@seas-nve.dk

Kirsten Hejnfelt, forstander på Ringsted Krisecenter er én af flere tusinde lokale ildsjæle, der har søgt SEAS-NVEs donationsprogram. I 2016 fik krisecenteret 10.000 kroner. ”Det er en stor glæde at blive udvalgt til at modtage en donation. Der var mange ansøgere, men vi blev valgt, og dermed kunne vi både glæde os over den kontante støtte og over den anerkendelse af netop vores tilbud og projekt, der følger med modtagelsen af en donation”, siger Kirsten Hejnfelt.

Ildsjælepris: Hun hædres for at aktivere en hel by29.9.2017 19:38pressemeddelelse

Lotte Krogh Nielsen bor i Stenlille, som hun lever og ånder for. I august samlede hun bl.a. 6000 mennesker – det tredobbelte af Stenlilles samlede antal indbyggere – til årets eventuge ”Sjov i Gaden”. Gennem flere år har hun arbejdet benhårdt for at skabe et andet billede end det ofte negativt portrætterede billede af livet i en lille by på landet. Hendes utrættelige indsats hædres nu, da hun modtager SEAS-NVE’s Ildsjælepris og 25.000 kroner.

En hjælpende hånd til lokale fællesskaber1.9.2017 06:00pressemeddelelse

Hvad har kodepirater, en biavler, en byggefestival, en veteranhave, en idrætsforening, en grundejerforening, en spillemandsforening, et forsamlingshus og en kræftforening til fælles? De har alle søgt og modtaget en hjælpende hånd fra SEAS-NVE’s donationsprogram til at udvikle deres lokale projekter tilbage i marts. Nu uddeles igen 100.000 kroner til ti forskellige fællesskaber i region Sjælland med deadline den 10. september.