Fri BikeShop

Fordobling på et år: Salget af el-cykler eksploderer

Del

Salget af el-cykler i Danmark er fordoblet det seneste år, og stigningen skyldes især, at mange nu bruger den eldrevne cykel som et reelt alternativ til bil nummer to eller den offentlige transport. Her er ekspertens tips til at vælge den rette el-cykel.

Flere og flere køber el-cykler, som har ændret den danske cykelkultur og nu er et reelt alternativ til bil nummer to. Foto: Søren Hauge Carlsen
Flere og flere køber el-cykler, som har ændret den danske cykelkultur og nu er et reelt alternativ til bil nummer to. Foto: Søren Hauge Carlsen

I cykelsport er det snyd at bruge elmotorer, men på danske veje bliver det elektroniske skub i ryggen konstant mere populært. El-cykler udgør nu omkring ti procent af det samlede cykelsalg, og i 2015 blev der solgt dobbelt så mange el-cykler som året før. Boomet skyldes ikke mindst, at yngre pendlere har fået øjnene op for el-cyklens fordele, og at flere benytter sig af mulighederne for rentefri finansiering over eksempelvis 20 måneder.

– Halvdelen af el-cykelkøberne er kvinder mellem 20 og 40 år, der bruger el-cyklen som alternativ til offentlig transport eller familiens bil nummer to. Vi har faktisk rigtig mange kunder, der har solgt en af deres biler og ønsker at erstatte den med en el-cykel. For bare fem år siden var det hovedsageligt ældre, der købte el-cykler. Men fordi producenterne nu lancerer ungdommelige og sporty modeller, er der åbnet for en helt ny kundekreds, siger Jakob Nielsen, el-cykelekspert hos Fri BikeShop, der er Danmarks største cykelkæde.

Hvor langt skal du køre?

Ifølge Jakob Nielsen er det vigtigt, at man kortlægger sit behov inden valget af el-cykel.

– Som det allerførste spørger vi altid: Hvor langt skal du køre? Hvis du har mellem fem og 15 kilometer på arbejde, foreslår vi cykler i prisklassen mellem 12.000 og 17.000 kroner. De har forhjulsmotor, som er den mest enkle løsning, hvor motoren sætter i gang, så snart pedalerne trædes rundt. Skal du cykle 20-30 kilometer hver vej, anbefaler jeg at bruge lidt flere penge på en centermotoriseret cykel, der sikrer en mere glidende kørsel, da den justerer sin kraftoverførsel, alt efter hvor hårdt du træder, forklarer Jakob Nielsen.

Han fortæller, at det store flertal af de solgte el-cykler koster mellem 12.000 og 29.000 kroner. Langt de fleste af dem kan købes med forskellige batteristørrelser alt efter behovet for rækkevidde. Ligesom almindelige cykler fås el-cykler med ind- eller udvendige gear, og Jakob Nielsen anbefaler udvendige gear, når pendlerafstanden er over 20 kilometer, da indvendige gear stjæler op til 15 procent af kraften. 

Servicetjek er vigtigt

– Det er enormt vigtigt at komme regelmæssigt til kontrol med sin el-cykel. Ud over alle de mekaniske dele, der også er på almindelige cykler, indeholder el-cyklerne stik og ledninger, der uden den rette vedligeholdelse og smøring kan begynde at irre og korrodere. Mindst én gang om året skal el-cykler på værksted, hvor vi skiller motoren ad, renser og smører samt opdaterer softwaren, opfordrer Jakob Nielsen.

Han tilføjer, at der er mulighed for livstidsservice, hvor man efter at have betalt et engangsbeløb kan komme ind med sin cykel til service, så ofte man vil. Så skal man ikke selv tænke på at pumpe dækkene, smøre alle bevægelige dele samt justere bremser, gear og kæde.

Kontakter

Billeder

Flere og flere køber el-cykler, som har ændret den danske cykelkultur og nu er et reelt alternativ til bil nummer to. Foto: Søren Hauge Carlsen
Flere og flere køber el-cykler, som har ændret den danske cykelkultur og nu er et reelt alternativ til bil nummer to. Foto: Søren Hauge Carlsen
Download
Langt de fleste el-cykler fås med forskellige batteristørrelser alt efter kundens behov for rækkevidde. Foto: Søren Hauge Carlsen
Langt de fleste el-cykler fås med forskellige batteristørrelser alt efter kundens behov for rækkevidde. Foto: Søren Hauge Carlsen
Download
Udvendige gear anbefales til pendlere med et stykke vej til arbejde, da indvendige gear stjæler op til 15 procent af kraften. Foto: Søren Hauge Carlsen
Udvendige gear anbefales til pendlere med et stykke vej til arbejde, da indvendige gear stjæler op til 15 procent af kraften. Foto: Søren Hauge Carlsen
Download
Mindst én gang om året bør man sende sin el-cykel til servicetjek. Foto: Søren Hauge Carlsen
Mindst én gang om året bør man sende sin el-cykel til servicetjek. Foto: Søren Hauge Carlsen
Download
El-cykler udgør nu omkring 10 procent af det samlede cykelsalg, og i 2015 blev der solgt dobbelt så mange som året før. Foto: Søren Hauge Carlsen
El-cykler udgør nu omkring 10 procent af det samlede cykelsalg, og i 2015 blev der solgt dobbelt så mange som året før. Foto: Søren Hauge Carlsen
Download

Information om Fri BikeShop

Fri BikeShop
Fri BikeShop
Samsøvej 32
8382 Hinnerup

86986688

Fri BikeShop består af 88 cykelbutikker fordelt over hele landet. Kæden forhandler børne-, hverdags- og motionscykler i alle prisklasser samt et bredt udvalg af tilbehør og cykeltøj. I samtlige butikker udføres alle typer reparationer, servicetjek og klargøring af cykler. www.fribikeshop.dk