Fordobling af svanemærkede byggerier på 2 år

Svanemærket byggeri er mere populært i Norden end nogensinde før. En ny optælling viser, at der nu er mere end 4.000 svanemærkede lejligheder, huse og daginstitutioner i Norden – det er mere end en fordobling på bare to år. Og mere end 7.000 nye er på vej.
Antallet af svanemærkede byggerier i Norden er fordoblet på to år. På billedet ses The Hill, de første svanemærkede lejeboliger i Danmark.

På mindre end to år er antallet af færdigbyggede lejligheder, huse og daginstitutioner med Svanemærket steget fra 1.780 til 4.120. Det vil sige en stigning på mere end 130 %. Samme tendens gør sig gældende, når man ser på, hvor mange svanemærkede lejligheder, huse, skoler og institutioner, der er under konstruktion: Mens tallet i marts 2016 var 4.600, er det nu oppe på 7.400.

- Vi oplever i hele Norden en stigende interesse for svanemærket byggeri fra både bygherrer, entreprenører og arkitekter. Og det tror jeg, at der flere grunde til. Dels er det et mærke, som de fleste kender og har stor tillid til. Dels er et svanemærket byggeri kendetegnet ved lavt energiforbrug, skrappe krav til miljø- og sundhedsskadelige stoffer, materialekontrol og materiale-logbog samt god kvalitet. Alt sammen noget, der er med til at fremme den cirkulære økonomi, hvilket byggebranchen har øget fokus på i disse år, forklarer Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Også branchen selv har bud på, hvorfor svanemærket byggeri vinder frem:

- Når Svanemærkets regler er implementeret, så er det bare sådan vi gør. Når du er på forkant og godt forberedt, så sparer du penge. Når noget skal ind på pladsen – fx gulve, som ikke må blive fugtige – så er man på forkant med leverancerne, og alt glider. Der er økonomi i det. Planlægning og optimering af logistikken lønner sig, siger Jan Hedin, indehaver af RG2, der var totalentreprenør på The Hill i Hillerød – de første svanemærkede lejeboliger i Danmark, som PKA var bygherre på.

For Andreas Lauesen fra Force4 Architects, der var arkitekt på The Hill, er indeklimaet en væsentlig styrke ved svanemærket byggeri:

- Svanemærkets krav har helt sikkert bidraget positivt til byggeprojektet. For mig at se især når det gælder indekli­ma! Det bliver klart bedre i et svanemærket byggeri, fordi man undgår så mange skadelige stoffer i boligen.

For at imødekomme branchens stigende interesse for svanemærket byggeri udbyder Dansk Standard til foråret et helt nyt kursus i svanemærket byggeri. Kurset henvender sig til alle med professionel interesse for svanemærket byggeri, herunder byggeentreprenører, rådgivere, arkitekter og bygherrer. På kurset lærer deltagerne bl.a. at screene et byggeprojekts egnethed i forhold til Svanemærkets krav, arbejde effektivt med dokumentation og varetage rollen som projektleder for den del af projektet, der vedrører Svanemærket. Læs mere om kurset her

KORT OM SVANEMÆRKET BYGGERI

• Lavt energiforbrug inkl. præmiering for brug af vedvarende energi.
  • Godt indeklima vha. krav til bl.a. dagslys, ventilation og fugtsikring.
  • Lever op til skrappe krav til miljø- og sundhedsskadelige stoffer i både byggematerialer og kemiske produkter.
  • Lever op til strenge krav til bæredygtigt certificeret træ.
  • Gennemgang af en uvildig tredjepart af både byggeproces og det færdige byggeri.

KURSUS I SVANEMÆRKET BYGGERI

Formål: At gøre deltagerne i stand til at rådgive og/eller styre igennem alle faser af et svanemærket byggeprojekt.

Målgruppe: Alle med professionel interesse for svanemærket byggeri, herunder byggeentreprenører, rådgivere, arkitekter og bygherrer.

Arrangør: Dansk Standard – kurset afholdes i samarbejde med Miljømærkning Danmark

Tid: 25. april 2018 kl. 8.30-16.00

Sted: Vilvorde Kursuscenter i Charlottenlund

Læs mere her.

Miljømærkning Danmark: Nina Vindel, pressekonsulent, 61 92 82 24

Bispebjerg og Frederiksberg Hospital reducerer CO2-belastning på fødevareindkøb med 58 %11.3.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse

Bispebjerg og Frederiksberg Hospital serverer årligt omkring 650.000 hovedmåltider til sine patienter. I 2022 fik hospitalet som det første i Danmark certificeret sit storkøkken med Svanemærket. Arbejdet for at opnå certificeringen samt en ændring i hospitalets måltidskoncept har været medvirkende til at reducere den totale CO2-belastning på fødevareindkøb med 58 %.