Fordele ved at have planter i hjemmet

Der er flere videnskabelige undersøgelser, der viser, at der har en sund effekt på både dit mentale og fysiske helbred at være omringet af planter i hjemmet. Faktisk er der hele syv nævneværdige fordele, som du kan læse meget mere om lige her.

Og hvis du gerne vil have flere planter i hjemmet og nyde fordel at deres tilstedeværelse, så besøg taanum-planteskole. De hjælper dig med at finde den bedste planteskole, så du får fingrene i lige netop dem, som dit hjerte begærer.

Liv og glæde

Først og fremmest så giver planter både liv og glæde til de rum, som de står i. det er levende væsener, og derfor er det livsbekræftende at følge med i deres udvikling.

Feng Shui er også en kinesisk filosofi, der siger, at planter skaber god energi i hjemmet – og ikke nok med det, skaber de også god harmoni mellem mennesker og deres omgivelser.

Afstressende og beroligende effekt

Planter er også blevet vist at have en hjælpende effekt mod både stress og angst. Det er en følelse af tryghed og behag i hjemmet, der går ind og øger din mentale sundhed, og det kan peges tilbage på dengang, hvor mennesket levede og trives i naturen.

Regulering af luftfugtighed i indelukkede rum

En af de fysiske fordele ved planter er, at de regulerer luftfugtigheden i indelukkede rum. Luften bliver ikke så tør, hvorfor du ikke er så tilbøjelig til at få røde øjne, irritationer og svie i huden.

Planter renser luften

Foruden at de regulerer luftfugtigheden, så går planterne faktisk også ind og renser luften for både kemikalier og bakterier. Det skyldes, at de kan optage den forurenede ilt samt at de øger luftfugtigheden i hjemmet. Derfor giver det god mening at fylde sin lejlighed i byerne med planter, så du kan skåne dig selv en smule mod bilos – det kræver dog at planterne har det godt, trives og vokser aktivt.

Planter reducerer støjniveauet

Hvis mennesker lever i for meget støj, så har det en negativ effekt på deres mentale sundhed – og planter kan faktisk gå ind og virke støjdæmpende, viser videnskabelige studier.

Planter bidrager til medarbejdere og studerendes trivsel

Trivsel kan også øges af planter hos både medarbejdere og studerende. De får nemmere ved at koncentrere sig i lukkede rum, og så har planterne jo som sagt en afstressende og beroligende effekt, der har god indflydelse på arbejdslivet. Igen kan det ledes tilbage til, at mennesket oprindeligt levede i direkte kontakt med naturen og trivedes her.

De findes til ethvert behov

Sidst, men ikke mindst, så er der en kæmpe fordel ved planter i, at der findes typer til ethvert behov. Det er ikke alle, der har de samme grønne fingre skruet på hænderne, men det betyder ikke, at du ikke kan have glæde af de givende effekter. Der findes utroligt mange forskellige planter, og der findes også planter, der næsten ingen opmærksomhed eller plejer kræver. Det handler blot om at finde den type, der passer bedst til dig.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.

Lyngby-psykolog vægtes relation og tryghed i hvert et samtaleforløb17.11.2021 14:28:58 CET | Pressemeddelelse

Julie Aasbjerg Andersen er indehaver af Mentalt Overskud, der er en moderne og fleksibel psykologpraksis, hvor du kan booke både fysiske og virtuelle sessioner samt walk-and-talks. For mange mennesker kan det være en stor udfordring at kontakte en psykolog med henblik på at få hjælp. Hos Mentalt Overskud fokuseres der på at skabe tryghed hos ethvert menneske – ung som voksen - fra den indledende konsultation og hele vejen igennem det personlige forløb.

Familievirksomheden Ugleunger har stor succes med salg af uldtøj online16.11.2021 20:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ugleunger.dk er ikke bare endnu en online forhandler af børnetøj på nettet. Den familiedrevne webshop skiller sig ud fra mængden ved at føre et nichepræget udvalg af uldtøj til både mor, far og barn. Siden webshoppen gik i luften tilbage i 2013, har rigtig mange – faktisk hele 50.000 – kunder været igennem systemet. Og tilfredsheden blandt de over 50.000 kunder er høj – på Trustpilot har webshoppen opnået en score på 4,3 ud af 5 stjerner.