Forbundsformænd om tidlig pension: Ordningen virker som den skal

Dansk El-Forbund, Malerforbundet, Fødevareforbundet NNF og Blik- og Rørarbejderforbundet mener, at kritikken af tidlig pension – den såkaldte Arne-pension – er stærkt fordrejet.

En ny NFA-undersøgelse viser, at en stor del af de lønmodtagere, der gør brug af retten til tidlig pension, ikke føler sig nedslidte.
Men det viser jo blot, at ordningen virker efter hensigten, fastslår forbundsformand for Dansk El-Forbund Benny Yssing.

– Formålet med tidlig pension er netop, at dem med de længste og hårdeste arbejdsliv kan trække sig, inden de er blevet syge eller slidt helt ned. Det er en fejl at tro, at tidlig pension er for dem, der allerede er slidt ned, siger han

De fire forbund, Dansk El-Forbund, Fødevareforbundet NNF, Blik- og Rørarbejderforbundet og Malerforbundet har helt fra begyndelsen været med til at presse på for, at retten til tidlig pension blev indført.

– Vores medlemmer er typisk kommet tidligt ud på arbejdsmarkedet og har fysisk hårdt arbejde. Derfor er tidlig pension en retfærdig ordning, der sikrer, at vores medlemmer også får mulighed for at have raske år som pensionister, siger Tonny Olsen, forbundsformand fra Malerforbundet.

Han og de andre forbundsformænd mener, det er ærgerligt, at formålet med ordningen bliver fordrejet i medierne og hos arbejdsgiverne.

– Formålet har aldrig været, at man skulle være nedslidt for få tidlig pension, det handler om at sikre en værdig tilbagetrækning. Det er det, vi fire forbund har kæmpet for i ’Alliancen for en værdig tilbagetrækning’ – og det er også det, den daværende regering lagde op til, siger Ole Wehlast fra Fødevareforbundet NNF og henviser til den daværende regerings forord i udspillet til ’tidlig pension’.

Henrik W. Petersen fra Blik- og Rørarbejderforbundet bakker op.

– Det er trist, at der tilsyneladende er folk, som mener, at man skal gå direkte fra arbejdspladsen til en sygeseng. Det er kun retfærdigt, at VVS’eren, som har knoklet, siden han var 16 år, kan trække sig lidt tidligere tilbage – inden hans krop står helt af. Så resten af tilværelsen ikke skal bruges på sygelejet, men kan tilbringes med børnebørn og fritidsinteresser.

Dansk El-Forbund er faglig fagforening for mere en 27.000 elektrikere og el-teknikere i Danmark. Forbundets formål er at samle alle, der arbejder inden for det el-tekniske område, i én faglig organisation. Vi arbejder hver dag for at forbedre arbejdsvilkårene ved at

• sikre alle overenskomst- eller aftaledækning
  • sikre medindflydelse på arbejdspladsen
  • sikre muligheden for kompetencegivende uddannelser