Forbud mod LTF: Rigtigt at prøve

Det er rigtigt at prøve at forbyde LTF via rettens vej. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter justitsminister Søren Pape Poulsen (K) i dag har valgt at følge Rigsadvokatens indstilling og rejse en retssag mod banden.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye er enig i, at det skal undersøges om dybt kriminelle bander kan opløses.

“Der er tale om en voldsparat bande, som nærmest har erklæret os alle krig. Hvorfor skal de være beskyttet af foreningsfriheden?”

Formanden mener samtidig, at et forbud vil være et godt signal at sende til hele bandemiljøet: “Det viser, at vi som samfund har fået nok. Vi accepterer ikke bander, som skyder løs på gaderne og går målrettet efter personalet, når de kommer i fængsel.”