Forbrugerrådet Tænk: Lidl er billigst på økovarer igen i år

Forbrugerrådet Tænk har netop udgivet deres årlige pristjek på økovarer i danske dagligvarebutikker. Den uafhængige forbrugerorganisation udgiver månedligt et magasin, der indeholder tests af en lang række produkter og forskellige artikler om forbrug i bred forstand. Magasinet sætter videnskabelig evidens og ekspertviden i højsædet, og er med deres kritiske analyser og tests forbrugerens forkæmper for god kvalitet og ansvarlige produkter.
Pristjekket blev gennemført af Forbrugerrådet Tænks testpanel, der købte 15 økologiske kolonialvarer i 12 forskellige dagligvarebutikker. Selvom det var tæt løb, blev det Lidl, der tog pladsen på den øverste skammel. I Lidl var det samlede beløb for de 15 varer 217,32 kr., mens det blev en delt andenplads til Netto og Bilka med et samlet køb på 217,70 kr.
I Lidl er man naturligvis svært tilfreds med resultatet af pristjekket:
”Det er en vigtig sejr! Vi har et stort fokus på økologiske varer, samtidig med at vi altid går efter at kunne tilbyde varerne til den bedste pris. Det er et kæmpe skulderklap at få det sort på hvidt, at vi ikke bare gør det godt, men bedst,” siger Rasmus Pape, CCO/indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Lidl vandt det tilsvarende pristjek sidste år, hvor Forbrugerrådet Tænk undersøgte de samme 15 kolonialvarer, som blandt andet inkluderer kaffe, ketchup, marmelade, rørsukker og tomater fra dåse. I 2019 vandt Lidl også Forbrugerrådet Tænks økopristjek af frugt og grønt.
Boom i salget af økovarer
De økologiske varer i Lidl er så populære, at salget af dem steg med 20 procent i første del af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.
Over de seneste år har Lidl øget antallet af økovarer med omkring 60 procent, og nu har kæden mere end 300 økologiske varer i sortimentet.
”Vi er stærke på økologi, og det afspejler sig i vores kunders handlevaner. Vi sælger mange økologiske varer, men vi regner med at sælge endnu flere. Vi har fokus på at udvide sortimentet med flere økologiske varer i mejeri, brød, drikkevarer og kolonial, for det er tydeligt, at det er, hvad forbrugerne efterspørger,” siger Rasmus Pape.
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 128 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum