L&F

Forbrugerne går op i dyrevelfærd, men…

Del

Meget tyder på, at danskerne er villige til at betale lidt mere for deres varer i supermarkedet, hvis dyrevelfærden er i top. Alligevel viser en helt ny undersøgelse, at det er nogle andre parametre, danskerne prioriterer, når de så står nede i supermarkedet.

I en undersøgelse, hvor Gallup for Landbrug & Fødevarer har spurgt 2.982 danskere om, hvad kriterierne for deres seneste indkøb af kød har været, svarer blot seks procent, at dyrevelfærd er et kriterie, der har betydning for købet.

- Jeg tror ikke, danskerne nødvendigvis er dobbeltmoralske, når de handler. Det drejer sig i højere grad om, at mærkningen på kød halter bagefter. Man kan som forbruger ganske enkelt ikke se på en pakke med koteletter, hvordan grisen har haft det, siger Karen Hækkerup.

Der er i købsøjeblikket andre, mere overordnede kriterier, der vægtes højere. F.eks. at kødet smager godt, gode tilbud eller om kødet er nemt at tilberede. Men måske ville ’god dyrevelfærd’ ligge højere på listen, hvis det var tydeligere for forbrugerne hvordan dyret har levet. 

En stor del af forbrugerne køber danske fødevarer, når de gerne vil være sikre på at dyrevelfærden er i orden. Men ”dansk” dækker også over mange andre ting end god dyrevelfærd. F.eks. fødevaresikkerhed, kort transport og sikring af danske arbejdspladser. Derfor bakker Landbrug & Fødevarer om det nye statslige dyrevelfærdsmærke, der præsenteres i dag.

- Vi kan se af vore undersøgelser, at forbrugerne generelt har en lav grad af viden om dyrevelfærd. Derfor er det vores håb, at det nye mærke kan hjælpe med en større gennemsigtighed for forbrugerne i forhold til hvordan dyrene har levet, siger Karen Hækkerup, der er administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

I en større, europæisk undersøgelseaf forbrugernes holdning til dyrevelfærd er der spurgt ind til forbrugernes betalingsvillighed. Her viser det sig, at danskerne er særligt villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter. 82 pct. af danskere (til sammenligning er det 59 pct. af europæere) er villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter. Det er kun Sverige, Holland og Luxemborg, der har en større betalingsvillighed end Danmark. Alligevel viser de nye tal, at det ikke er et kriterie, der spiller så stor en rolle, når indkøbet bliver foretaget i praksis.

Statens nye dyrevelfærdsmærke for grisekød bliver præsenteret mandag morgen. Ifølge Landbrug & Fødevarers undersøgelser er det et mærke, som danskerne gerne vil have. Otte ud af ti adspurgte mener, at et dyrevelfærdsmærke på grisekød, er en god idé.

- Det siger mig, at forbrugerne faktisk gerne vil gå op i dyrevelfærd, når de står ved køledisken. Men man er nødt til at blive guidet. Derfor tror jeg også på, at vi vil se en stigning i salget af grisekød med høj dyrevelfærd, når først det nye mærke er blevet indført og kendt blandt forbrugerne, siger Karen Hækkerup.

Kontakter

Søren Andersen, pressechef i Landbrug & Fødevarer, 21567011

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra L&F

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum