
Forbrugere og virksomheder er enige: julehandel rammes af forsyningskrise
47 procent af forbrugerne er overbeviste om, at de globale problemer med forsyninger vil fortsætte ind i julehandlen og påvirke priser og udvalg, fremgår det af en ny undersøgelse fra branchefællesskabet DI Handel i Dansk Industri. Det skete også ved Black Friday, hvor forbrugerne brugte færre penge på grund af forsyningskrisen – nu rammer det også julehandlen, forventer forbrugerne.
Og virksomhederne er enige i forbrugernes forventninger og observationer.
- Samtidig med forbrugerundersøgelsen har vi foretaget en stikprøveundersøgelse blandt vores medlemsvirksomheder, og den viser, at 43 procent af virksomhederne angiver, at manglen på forsyninger vil få betydning for udvalg og priser ved julehandlen, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.
- Virksomheder og forbrugere altså ret enige om at forsyningskrisen vil påvirke julehandlen.
Branchefællesskabets analyse er foretaget af Wilke i kølvandet på Black Friday og den efterfølgende Black Week. Analysen viser, at den store tilbudsdag og ditto uge endte på et noget lavere niveau end i 2020. Forbrugerne i undersøgelsen angiver, at knap så attraktive tilbud og priser som følge af problemerne med forsyningskæder, var en af årsagerne til at de brugte færre penge.
- Black Friday blev ikke det store brag, som flere af forbrugerne og virksomhederne ellers havde set frem til. Danskernes forventninger til hvor meget de ville bruge, var ellers skruet helt i vejret. Men det fik forsyningsproblemerne altså lagt en dæmper på, siger Jacob Kjeldsen.
I undersøgelsen fra DI Handel siger hver 4. forbruger (27 procent), at forsyningssituationen påvirkede udvalget af varer og tilbud ved Black Friday i år, mens mere end hver tredje (35 procent) angiver, at priserne var mindre attraktive ved årets Black Friday sammenlignet med tidligere.
Og virksomhederne er langt hen ad vejen enige med forbrugerne, viser DI Handels stikprøve. I stikprøveundersøgelsen er det hele 74 procent af virksomhederne, som i en eller anden grad har været påvirket af forsyningssituationen i forbindelse med Black Friday.
Forud for Black Friday spurgte DI Handel til forbrugernes forventninger. Her viste undersøgelsen, at danskerne forventede at bruge 2.578 kr. til Black Friday i år, hvilket var hele 35 procent mere end forventningen i 2020.
Realiteten var dog, at danskerne blot brugte 2.400 kr. i snit i år sammenlignet med et forbrug på 2.491 kr. i 2020. Selvom forbrugsniveauet er højt, så levede den store handelsdag og ditto uge altså ikke op til de store forventninger. En del af forklaringen findes i den forsyningsproblematik, som virksomhederne har været påvirket af.
- Resultatet af årets Black Friday og ditto week er dog historisk set stadigvæk flot for butikkerne, og faldet fra 2020 er nok mere et tegn på en normalisering af danskernes købsadfærd, end det er en generel nedadgående tendens, siger Jacob Kjeldsen.
Uddrag af DI Handels undersøgelse er vedhæftet
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.
Rekordstort underskud på e-handelsbalancen 27.4.2022 12:34:16 CEST | Pressemeddelelse
E-handelsbalancen har aldrig været så skæv, som den er i dag. Mens danskerne flittigt køber i udenlandske webshops, er det langt færre udenlandske kunder, der handler i danske webshops. De gode erfaringer med eksport og e-handel skal kombineres og udnyttes, mener DI.
Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet27.1.2022 20:46:42 CET | Pressemeddelelse
Danskerne er vilde med Zalando, nemlig.com og Coop. Sidste år var det igen de tre webshops, hvor danskerne lagde flest penge. Det viser de nyeste tal fra Euromonitor. Tilsammen står de tre webshops for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark i 2021. I 2016 havde top tre kun en markedsandel på 8,9 procent, og de foretrukne webshops var Elgiganten, Zalando og Coop.
Danskerne bruger 1.500 kr. på nettet om måneden16.12.2021 10:44:00 CET | Pressemeddelelse
En ny omfattende undersøgelse fra Dansk Industris branchefællesskab for handel viser, at danskerne i gennemsnit bruger knap 1.500 kroner og handler 3,5 gange om måneden på nettet. DI Handels analyse afslører også store forskelle i indkøbsvanerne på tværs af køn, alder og landsdele.
Nye tal: De mindste virksomheder overhaler de store på Amazon15.12.2021 15:01:58 CET | Pressemeddelelse
De mindste danske virksomheder, mikrovirksomhederne, overhaler selv de største danske virksomheder, når det gælder brugen af digitale markedspladser som f.eks. Amazon. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.