Forbrugere og virksomheder er enige: julehandel rammes af forsyningskrise
Og virksomhederne er enige i forbrugernes forventninger og observationer.
- Samtidig med forbrugerundersøgelsen har vi foretaget en stikprøveundersøgelse blandt vores medlemsvirksomheder, og den viser, at 43 procent af virksomhederne angiver, at manglen på forsyninger vil få betydning for udvalg og priser ved julehandlen, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.
- Virksomheder og forbrugere altså ret enige om at forsyningskrisen vil påvirke julehandlen.
Branchefællesskabets analyse er foretaget af Wilke i kølvandet på Black Friday og den efterfølgende Black Week. Analysen viser, at den store tilbudsdag og ditto uge endte på et noget lavere niveau end i 2020. Forbrugerne i undersøgelsen angiver, at knap så attraktive tilbud og priser som følge af problemerne med forsyningskæder, var en af årsagerne til at de brugte færre penge.
- Black Friday blev ikke det store brag, som flere af forbrugerne og virksomhederne ellers havde set frem til. Danskernes forventninger til hvor meget de ville bruge, var ellers skruet helt i vejret. Men det fik forsyningsproblemerne altså lagt en dæmper på, siger Jacob Kjeldsen.
I undersøgelsen fra DI Handel siger hver 4. forbruger (27 procent), at forsyningssituationen påvirkede udvalget af varer og tilbud ved Black Friday i år, mens mere end hver tredje (35 procent) angiver, at priserne var mindre attraktive ved årets Black Friday sammenlignet med tidligere.
Og virksomhederne er langt hen ad vejen enige med forbrugerne, viser DI Handels stikprøve. I stikprøveundersøgelsen er det hele 74 procent af virksomhederne, som i en eller anden grad har været påvirket af forsyningssituationen i forbindelse med Black Friday.
Forud for Black Friday spurgte DI Handel til forbrugernes forventninger. Her viste undersøgelsen, at danskerne forventede at bruge 2.578 kr. til Black Friday i år, hvilket var hele 35 procent mere end forventningen i 2020.
Realiteten var dog, at danskerne blot brugte 2.400 kr. i snit i år sammenlignet med et forbrug på 2.491 kr. i 2020. Selvom forbrugsniveauet er højt, så levede den store handelsdag og ditto uge altså ikke op til de store forventninger. En del af forklaringen findes i den forsyningsproblematik, som virksomhederne har været påvirket af.
- Resultatet af årets Black Friday og ditto week er dog historisk set stadigvæk flot for butikkerne, og faldet fra 2020 er nok mere et tegn på en normalisering af danskernes købsadfærd, end det er en generel nedadgående tendens, siger Jacob Kjeldsen.
Uddrag af DI Handels undersøgelse er vedhæftet
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.