Forbrændingsslagge skal bære nye ladeparker på Sydsjælland
De traditionelle sand- og grusmaterialer, som danner bærelaget under asfalten, når man bygger nye veje, er snart en mangelvare på hele Sjælland. Derfor udfører Vejdirektoratet nu et forsøg med såkaldt slaggegrus, som er et restprodukt fra affaldsforbrændingen.

Når Vejdirektoratet bygger de nye ladeparker og lastbilparkeringspladser på rastepladserne ved Tappernøje på Sydsjælland, vil de som et forsøg anvende slaggegrus som erstatning for de naturlige sand- og gruslag under asfalten. Slaggegrus er et restprodukt fra affaldsforbrændingen, hvor kommunernes restaffald kommer tilbage som et råstof til byggeri af veje og stier.
Forsøget skal lette presset på grusgravene på Sjælland, så man sparer på de naturlige råstoffer, og på den måde trækker Vejdirektoratet byggeriet i en grønnere og mere bæredygtig retning.
Projektleder Charlotte Veiss-Pedersen, Vejdirektoratet, siger:
”Vi har i Vejdirektoratet fokus på at anvende bæredygtige materialer og finde alternativer til de naturlige råstoffer. Særligt i de områder hvor ressourcerne er knappe. Slaggegrus er et restprodukt, som er godkendt til vejbyggeri, og som en del af forsøget vil vi holde øje med, hvordan materialet opfører sig og holder over tid. Vores forhåbning er, at materialet vil bidrage til, at vi kan spare på de naturlige råstoffer i de projekter, hvor det giver mening”.
Vejdirektoratet har fået miljøgodkendt brugen af slaggegrus, der under de rette vilkår ikke vil have en negativ påvirkning på den omkringliggende natur. Vejdirektoratet forventer, at brugen af slaggegrus fremfor naturlige råstoffer vil give en besparelse på omkring 1 million kroner og 100 tons CO2 ved ombygningen af de to rastepladser.
Det er den kommunalt ejede virksomhed Afatek, der behandler den certificerede slaggegrus, og Vejdirektoratet er positivt indstillet i forhold til at bruge materialet på projekter, hvor det kan erstatte de naturlige råstoffer, som man på sigt forventer kan blive en mangelvare mange steder i landet.
Fakta om forbrændingsslagge
Det har længe været muligt at anvende forbrændingsslagge som bundsikring eller fyld i for eksempel dæmninger. Vejdirektoratet er nu i gang med at udarbejde en ny vejregel, som gør, at forbrændingsslagge også kan anvendes i selve bærelaget lige under asfalten. Foreløbige resultater viser, at forbrændingsslagge som bærelag er kvalitetsmæssigt på niveau med traditionelt stabilgrus.
Når man anvender forbrændingsslagge til byggeri af veje eller cykelstier, bliver slaggen indkapslet for at sikre imod nedsivning af regnvand til grundvandet. Det gør man blandt andet ved at etablere en tæt belægning af asfalt over slaggen eller udlægge en membran, inden der lægges jord eller græs ovenpå materialet.
Afatek får deres slaggegrus fra seks forskellige forbrændingsanlæg på Sjælland og udvinder efterfølgende metaller fra slaggen. På den måde sikrer de en slaggegrus med egenskaber, der matcher de traditionelle vejbygningsmaterialer.
Kontakter
Charlotte Veiss-PedersenProjektlederVejdirektoratet
Tlf:72 44 22 08cwr@vd.dkTrine Bruus HelboKommunikationskonsulentVejdirektoratet
Tlf:40 31 74 87tbh@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder




Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Geotekniske boringer og pumpeforsøg langs Universitetsboulevarden og Hadsund Landevej27.1.2023 11:04:21 CET | Nyhed
Vejdirektoratet er i Aalborg ved at afslutte en række undersøgelser af jorden omkring Universitetsboulevarden og Hadsund Landevej, der begge skal ombygges. Der er boret dybe huller, så jordprøver kan blive udtaget til videre analyse.
Dræbte i trafikken er på et fortsat lavt niveau26.1.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratets foreløbige estimat over ulykkestal viser, at 154 personer blev dræbt i trafikken i 2022. Det er flere dræbte end i 2021, som var præget af corona, men tallene peger samtidig på, at færre blev dræbt i 2022 end alle øvrige år, siden ulykkesstatistikken begyndte i 1930.
Rekordlav hastighed på motorvejene giver klimagevinst20.1.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
De danske bilister kørte med speederfoden løftet i 2022, og det kan ses i Vejdirektoratets hastighedsbarometer, hvor der aldrig er registreret lavere gennemsnitsfart på motorvejene i den tid, hvor man systematisk har målt trafikken. Det lavere brændstofforbrug giver ikke kun plus på danskernes bankkonto, men også i klimaregnskabet, hvor der er sparet CO2 svarende til den årlige udledning fra 19.000 personbiler.
Få et glimt af det nye grønne knudepunkt i Aalborg18.1.2023 07:30:00 CET | Nyhed
Når Vejdirektoratet udbygger samkørselspladsen ved Th. Sauers Vej i Aalborg Øst, er der fokus på grønnere mobilitet. Det nye knudepunkt skal blandt andet øge samkørsel og skabe bedre vilkår for bustrafikken.
Renovering af Kronprins Frederiks Bro går i gang til foråret9.1.2023 11:26:38 CET | Pressemeddelelse
I løbet af 2023 og 2024 udfører Vejdirektoratet en større renovering af Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund i Nordsjælland. Det sker for at sikre, at broen kan holde i mange år endnu. Renoveringen medfører en periode, hvor kun cyklister og fodgængere vil kunne benytte broen, mens arbejdet står på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum