Forbrændingsslagge skal bære nye ladeparker på Sydsjælland
Når Vejdirektoratet bygger de nye ladeparker og lastbilparkeringspladser på rastepladserne ved Tappernøje på Sydsjælland, vil de som et forsøg anvende slaggegrus som erstatning for de naturlige sand- og gruslag under asfalten. Slaggegrus er et restprodukt fra affaldsforbrændingen, hvor kommunernes restaffald kommer tilbage som et råstof til byggeri af veje og stier.
Forsøget skal lette presset på grusgravene på Sjælland, så man sparer på de naturlige råstoffer, og på den måde trækker Vejdirektoratet byggeriet i en grønnere og mere bæredygtig retning.
Projektleder Charlotte Veiss-Pedersen, Vejdirektoratet, siger:
”Vi har i Vejdirektoratet fokus på at anvende bæredygtige materialer og finde alternativer til de naturlige råstoffer. Særligt i de områder hvor ressourcerne er knappe. Slaggegrus er et restprodukt, som er godkendt til vejbyggeri, og som en del af forsøget vil vi holde øje med, hvordan materialet opfører sig og holder over tid. Vores forhåbning er, at materialet vil bidrage til, at vi kan spare på de naturlige råstoffer i de projekter, hvor det giver mening”.
Vejdirektoratet har fået miljøgodkendt brugen af slaggegrus, der under de rette vilkår ikke vil have en negativ påvirkning på den omkringliggende natur. Vejdirektoratet forventer, at brugen af slaggegrus fremfor naturlige råstoffer vil give en besparelse på omkring 1 million kroner og 100 tons CO2 ved ombygningen af de to rastepladser.
Det er den kommunalt ejede virksomhed Afatek, der behandler den certificerede slaggegrus, og Vejdirektoratet er positivt indstillet i forhold til at bruge materialet på projekter, hvor det kan erstatte de naturlige råstoffer, som man på sigt forventer kan blive en mangelvare mange steder i landet.
Fakta om forbrændingsslagge
Det har længe været muligt at anvende forbrændingsslagge som bundsikring eller fyld i for eksempel dæmninger. Vejdirektoratet er nu i gang med at udarbejde en ny vejregel, som gør, at forbrændingsslagge også kan anvendes i selve bærelaget lige under asfalten. Foreløbige resultater viser, at forbrændingsslagge som bærelag er kvalitetsmæssigt på niveau med traditionelt stabilgrus.
Når man anvender forbrændingsslagge til byggeri af veje eller cykelstier, bliver slaggen indkapslet for at sikre imod nedsivning af regnvand til grundvandet. Det gør man blandt andet ved at etablere en tæt belægning af asfalt over slaggen eller udlægge en membran, inden der lægges jord eller græs ovenpå materialet.
Afatek får deres slaggegrus fra seks forskellige forbrændingsanlæg på Sjælland og udvinder efterfølgende metaller fra slaggen. På den måde sikrer de en slaggegrus med egenskaber, der matcher de traditionelle vejbygningsmaterialer.
Kontakter
Charlotte Veiss-PedersenProjektlederVejdirektoratet
Tlf:72 44 22 08cwr@vd.dkTrine Bruus HelboKommunikationskonsulentVejdirektoratet
Tlf:40 31 74 87tbh@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder
Information om Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Den gamle Lillebæltsbro får nyt fortov i løbet af 2024 og 202515.3.2024 09:25:27 CET | Nyhed
Vejdirektoratet skal i gang med en større omgang vedligehold af den gamle Lillebæltsbro. Det er broens fortove, der står for tur i denne omgang, Renoveringsarbejdet går i gang i april og pågår til udgangen af oktober 2024, og i samme periode i 2025.
Renovering af Oddesundbroen i Nordjylland går i gang efter påske15.3.2024 09:08:34 CET | Nyhed
Vejdirektoratet skal i gang med en større omgang vedligehold af Oddesundbroen i Thy. Det er broens fortove, der står for tur i denne omgang. Renoveringsarbejdet går i gang i starten af april og pågår til udgangen af oktober 2024.
Tre broer på stribe skal gennemgå en renovering i det sydfynske14.3.2024 09:26:40 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet skal fra april frem til efteråret udføre reparationer og vedligehold på både Svendborgsund-, Siøsund- og Langelandsbroen. Reparationerne skal sikre, at broerne kan holde mange år frem i tiden. Det betyder gener for trafikanter, som skal til og fra Tåsinge og Langeland.
Vejdirektoratet har omlagt plejen af træbevoksninger langs vejene14.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Naturen skal holdes i ave langs statsvejene af hensyn til trafiksikkerheden. Men Vejdirektoratet har omlagt sine årlige klipninger, så der nu også er blik for landskabsarkitektur, natur og biodiversitet. I øjeblikket bliver beplantningen langs Esbjergmotorvejen plejet, og senere i år kommer turen til hovedlandeveje på Sjælland og i Syddanmark.
Reparation af broer på Motorring 3 ved Gladsaxe starter før påske13.3.2024 08:30:00 CET | Nyhed
Vejdirektoratet skal i gang med en større omgang vedligehold og reparation af to motorvejsbroer på Motorring 3 ved Gladsaxe. Arbejdet går i gang umiddelbart før påske og vil stå på til udgangen af september 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum