Forårsfornemmelser udløser boost i udbuddet af sommerhuse

Der er nu fem procent flere sommerhuse til salg i Danmark end for blot en måned siden, viser nye tal fra Boligsiden.dk. Sommerhussæsonen er dermed for alvor skudt i gang.
Foto: Boligsiden.dk

Foråret er kommet til Danmark, hvilket ikke blot kan aflæses i kalenderen, men også på boligmarkedet, hvor forårsfornemmelserne hvert år sætter sit præg.

Årstiden er traditionelt højsæson på markedet for sommerhuse, og det gør sig også gældende i år, hvor udbuddet af fritidshuse lige nu ligger fem procent over niveauet for blot en måned siden.

Det viser nye udbudstal fra Boligsiden.dk.

Og tendensen gør sig gældende i alle landets regioner. I Region Hovedstaden, der generelt står for en lille andel af det samlede udbud, er der lige nu 8,2 procent flere sommerhuse til salg sammenlignet med sidste måned. I de øvrige regioner er der tale om stigninger på mellem 2,7 til 5,7 procent.

”Markedet for sommerhuse er meget sæsonpræget, og foråret er altid ensbetydende med en stigende interesse og efterspørgsel på sommerhuse. Det udnytter både sælgere og mæglere til at sætte deres varer til salg netop nu, hvor de varmere temperaturer og udsigten til sommeren giver potentielle købere blod på tanden,” siger Birgit Daetz, boligøkonom og kommunikationsdirektør ved Boligsiden.dk.

Kurven vil fortsætte op

Særligt påsken er en højtid for danskere, der dagdrømmer om en tilværelse som sommerhusejer. Således er påskeugen en af årets travleste for fremvisninger. Og hvert år udnytter mæglerne helligdagene til at komme den øgede efterspørgsel i møde ved at slå ekstra mange salgsopstillinger op.

Og udbudskurven vil fortsætte med at stige de næste måneder, vurderer Birgit Daetz.

”Jeg forventer, at udbuddet vil fortsætte med at stige de næste par måneder, og kurven tager hvert år et ekstra hop i påsken. Her sætter mæglerne ekstra mange sommerhuse til salg, fordi de ved, at mange danskere bruger fridagene til at dagdrømme om livet som sommerhusejer”, siger hun.

Mindre udbud end i 2018

Mens udbuddet har taget et hop over hele landet i forhold til sidste måned, så vender pilen nedad sammenlignet med niveauet for et år siden.

Lige nu er der i alt 10.556 fritidsboliger til salg over hele landet, hvilket er et fald på 2,7 procent i forhold til samme tidspunkt i 2018.

”Vi har de seneste år set et generelt fald i udbuddet af sommerhuse, fordi der ganske enkelt bliver handlet langt flere sommerhuse, hvilket blandt andet skyldes ændringer i belåningsregler for sommerhuskøb, som trådte i kraft i maj 2017, og som gjorde det betragteligt billigere at købe sommerhus,” siger Birgit Daetz.

Udbuddet af sommerhuse

Region Syddanmark

2,7

-3,2

(Opgørelsen dækker over det aktuelle udbud af fritidsboliger. Tallene er trukket 1. april 2019. Kilde: Boligsiden.dk)

Øvrige nøgletal

- På markedet for villaer og rækkehuse er der lige nu 35.523 boliger til salg. Det er en stigning på 2,3 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år. Den mest markante stigning ses i Region Nordjylland, hvor udbuddet er steget med 11,2 procent på et år.

- På markedet for ejerlejligheder ligger udbuddet 19,1 procent over niveauet fra primo april 2018. Også her trækker Region Nordjylland kurven opad med en stigning på 29,9 procent.

Har du brug for yderligere kommentarer eller tal for de(n) kommune(r), du dækker. Kontakt kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk Birgit Daetz, bcd@boligsiden.dk, mobil: 21210284

Foto: Boligsiden.dk

På Boligsiden.dk gør vi det nemt for boligkøbere at finde den bolig, de er på jagt efter. Selskabets aktionærer er ejendomsmæglere, ejendomsmæglerkæder og Dansk Ejendomsmæglerforening. Boligsidens Markedsindeks viser aktuelle nøgletal om boligmarkedet, og statistikkerne er baseret på indberetninger fra samtlige af ejendomsmæglernes boligsalg. Boligsiden.dk udgiver løbende artikler om boligmarkedet på bolignyheder.boligsiden.dk og udsender hver måned en række faste pressemeddelelser med udgangspunkt i udviklingen i handelsaktiviteten, salgspriser, salgstid, nedslag og boligudbud.