Forældre tager ansvar for deres børns alkoholvaner – men nogle initiativer er bedre end andre

Danmark er det land i Europa, hvor unge oftest drikker sig fulde. Forældre spiller en afgørende rolle, hvis den udvikling skal vendes, og heldigvis viser nye tal fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, at forældre i høj grad tager ansvaret på sig. Men det kan være svært for mor og far at finde hoved og hale i de gode alkoholråd.

Foto: Unsplash

Fædre og mødre vil deres børn det bedste, og når det kommer til alkohol, siger 74 pct. af forældre til 13-15-årige, at de gør noget for at få deres barn til at drikke mindre eller slet ikke at drikke alkohol. Det viser en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’.

Ifølge rapporten angiver forældrene især, at de taler med deres barn om alkohol og laver aftaler. Men de forsøger også at være gode rollemodeller ved selv at begrænse deres alkoholforbrug.

At forældrene tager det vigtige ansvar på sig, er godt og vigtigt, mener Peter Dalum, der er projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen.

- Det bedste, man kan gøre som forælder, er at tage stilling til sit barns alkoholforbrug, tale med barnet om alkohol og lave aftaler. På den måde kan man både udskyde alkoholdebuten og få sit barn til at drikke mindre, siger han.

Et ’misforstået hensyn’ at købe alkohol til sine børn

Det er dog ikke alle tiltag, der er lige gode, når man som forælder forsøger at få sin teenager til at drikke mindre. Rapporten viser, at 52 pct. af forældrene til de 13-15-årige, som er begyndt at drikke alkohol, selv har købt drikkevarer med procenter i til deres børn.

Selvom det gøres i den bedste mening, fraråder ’Fuld af liv’-kampagnen, at man køber alkohol til sit barn, når han/hun ikke er gammel nok til at købe det selv.

- Undersøgelser viser, at tilgængelighed har betydning for, hvor meget alkohol, unge drikker. Derfor bør man ikke som forælder gøre det nemt for sit barn at få fat i alkohol, siger Jette Jul Bruun, der er programchef i TrygFonden.

Hun opfordrer til, at forældre besøger kampagnen ’Dit barn – din alkoholdning på www.fuldafliv.dk, hvor forældre gennem quizzer og spil kan blive klogere på, hvordan man håndterer sit barns alkoholvaner. Her er forskellige materialer, afhængigt af, om dit barn er over eller under 16 år.

------------------------------------------------------------------------------

Om undersøgelsen ’Forældres holdninger til unges alkoholvaner 2018’

Rapporten kortlægger forældre til 13-17-årige børns holdninger til unges alkoholvaner. Undersøgelsen belyser forældres viden, holdning og eventuelle bekymringer relateret til unges og deres eget barns alkoholforbrug. Undersøgelsen er lavet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’. Rapporten bygger på data fra en webbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 1.500 forældre med mindst ét barn i alderen 13-17 år. Der indgår svar fra 874 forældre til 13-15-årige i rapporten, og heraf angiver 39 pct. (n=348), at deres barn har prøvet at drikke at drikke en hel genstand. Data er indsamlet af analysebureauet Epinion i perioden 25. juni til 15. august 2018.

Rapporten kan findes her.

Om unge og alkohol

• Unge, der i teenageårene har et stort forbrug af alkohol, har en større risiko for senere i livet at drikke mere end andre voksne.

• En tidlig alkoholdebut er forbundet med en øget risiko for alkoholafhængighed og dermed alkoholrelaterede sygdomme senere i livet.

• Unge, som har aftaler med deres forældre om deres alkoholforbrug, er mindre tilbøjelige til at drikke meget sammenlignet med unge, som ikke har aftaler om alkohol med deres forældre.

• Jo nemmere det er for unge at få fat i alkohol, desto større sandsynlighed er der for at unge drikker meget.

• Hvis man sammenligner unge i Danmark med resten af Norden, kan man se, at vi skiller os uheldigt ud. I Danmark har 92 % af de 15-16-årige prøvet at drikke alkohol, mens det tilsvarende tal er 57 % i Norge og 65 % i Sverige.

Til citat
• Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne: pd@cancer.dk / tlf. 3525 7570 / 3038 1502

• Jette Jul Bruun, programchef i TrygFonden: jjb@trygfonden.dk / tlf. 5355 0577

Til baggrund
• Christine Lind Behrens, presseansvarlig i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne: behrens@cancer.dk / tlf. 3525 7736 / 2684 4446

Foto: Unsplash

Kræftens Bekæmpelse: Medicinrådet fungerer, men der er plads til forbedringer16.5.2019 16:20:02 CESTPressemeddelelse

Det nu to år gamle Medicinråd sørger for, at danske patienter får adgang til nye lægemidler. Der har været knaster undervejs, men overordnet er det godt, at der stilles større krav til medicinalindustrien om dokumentation for, at medicinen virker, siger Kræftens Bekæmpelses direktør Jesper Fisker. Han opfordrer til, at rådet får værktøjer til at arbejde endnu hurtigere, samt tid til at lave flere behandlingsvejledninger.