Forældre er gode til at tale med deres børn om alkohol – men kun få laver aftaler
Forældre spiller en afgørende rolle, når det kommer til deres børns alkoholvaner. De er rollemodeller, og de kan opstille rammer og regler, som børnene kan være trygge i. I en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne angiver 75 pct. af 15-20-årige unge, der bor hjemme, at de har talt med deres forældre om alkohol. Men kun 29 pct. har aftaler med deres forældre om alkohol.
Peter Dalum, der er projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen, glæder sig over, at alkohol er et emne, der tages op i de fleste danske hjem, der huser en teenager, men han opfordrer endnu flere forældre til at lave aftaler med deres børn.
- Når unge har aftaler med deres forældre om alkohol, har de nogle rammer at forholde sig til. Aftaler kan eksempelvis handle om, hvor meget, de unge må drikke, hvornår de skal være hjemme, eller at de skal ringe, hvis de eller deres venner bliver dårlige eller kommer i andre problemer, siger Peter Dalum.
Aftaler om alkohol virker
Ifølge undersøgelsen overholder 63 pct. af de unge, der har aftaler med deres forældre om alkohol, for det meste eller altid aftalerne. At så mange unge overholder aftaler om alkohol kan måske hænge sammen med, at de unge gerne vil snakke om alkoholvanerne og lytte til forældrenes råd. Kun 15 pct. af de unge, der taler med og/eller har aftaler med deres forældre om alkohol, synes dårligt om, at forældrene blander sig.
Det er en klar invitation til forældrene, mener Dorte McGugan Pedersen, der er udviklingschef i TrygFonden.
- De unge lytter til deres forældre, og vi ved, at unge, der har aftaler med deres forældre om alkohol, drikker mindre, end unge uden aftaler med forældrene. Derfor er det en god ide at lave en aftale med sit barn om alkohol, hvis man ikke allerede har gjort det, siger Dorte McGugan Pedersen.
Hun tilføjer, at det kan være svært at komme i gang med snakken på en god måde, og at man som forældre først skal tage stilling til sine egne holdninger omkring alkohol. Derfor hjælper ’Fuld af liv’-kampagnen forældre på vej med indsatsen ’Dit barn – din alkoholdning’. På www.fuldafliv.dk kan forældre søge hjælp og inspiration, både inden og efter en snak med deres barn. Se også filmen om vejen til en ny alkoholkultur på Kræftens Bekæmpelses Facebook.
Om undersøgelsen
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har i rapporten ’Unges alkoholvaner i Danmark 2017’ kortlagt 15-25-åriges viden, holdninger og adfærd, når det kommer til alkohol. I rapporten indgår svar fra 1.000 unge i alderen 15-25 år. Data er indsamlet af analysebureauet Epinion i september-november 2017, og data er nationalt repræsentativt ift. køn, alder og region.
Denne pressemeddelelse omhandler forældres håndtering af deres børns alkoholvaner. Det er kun de hjemmeboende unge, der har fået spørgsmål til dette i undersøgelsen. De forskellige resultater, der nævnes i pressemeddelelsen er baseret på svar fra de 437 unge, der dels er hjemmeboende og dels er 15-20 år.
Rapporten ’Unges alkoholvaner i Danmark 2017’ kan læses her: https://www.cancer.dk/dyn/resources/File/file/7/7157/1521036345/unges-alkoholvaner-i-danmark-2017-final.pdf
_______________________________________________________________________
Om ’Dit barn – din alkoholdning’
Få gode råd og vejledning til at snakke med din teenager om alkohol i ’Dit barn – din alkoholdning’, der er gratis tilgængeligt på www.fuldafliv.dk. På www.fuldafliv.dk kan du bl.a. prøve:
- Dåseskjul – Et spil, der handler om, at man ved hjælp af de rigtige argumenter skal få vristet så mange dåseøl som muligt fra en virtuel teenager, inden teenageren skal til fest. Jo flere gode argumenter man vælger, des færre dåseøl vil den virtuelle teenager tage med til fest.
- Aftaletesten– En test, hvor forældre kan teste deres holdninger og de aftaler, de har med deres teenager omkring alkohol og sammenligne sig selv med andre forældre med børn på samme alder.
- Gode råd til dialogen om alkohol med din teenager – Tre små film, hvor to psykologer giver tips til samtalen med unge om alkohol.
_______________________________________________________________________
Om Fuld af liv-kampagnen
Alkoholkampagnen ’Fuld af liv’ er et samarbejde mellem TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse. Formålet er at få danske unge til at udsætte deres alkoholdebut og drikke mindre. Læs mere om kampagnen på www.fuldafliv.dk.
Nøgleord
Kontakter
Til citat:
Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne: pd@cancer.dk / tlf. 3525 7570 / 3038 1502.
Karen Bøgedal, pressechef i TrygFonden: kb@trygfonden.dk / tlf. 3056 3432
Til baggrund:
Christine Lind Behrens, presseansvarlig i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne: behrens@cancer.dk / tlf. 3525 7736 / 2684 4446.
Billeder
Information om Kræftens Bekæmpelse
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse roser ny reform: Vil gøre det bedre at være patient i Danmark15.11.2024 11:40:57 CET | Pressemeddelelse
Patienter får lettere adgang til en praktiserende læge, og dermed kan flere kræfttilfælde opdages tidligere, siger adm. direktør Jesper Fisker.
Ny forskning er beroligende nyt for kvinder i fertilitetsbehandling14.11.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Brugen af de fleste fertilitetshormoner øger ikke risikoen for æggestokkræft.
Nordiske kræftforeninger: Fem politiske tiltag kan forebygge overvægt blandt børn og unge13.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Strammere lovgivning og 5 politiske anbefalinger skal forebygge overvægt blandt børn.
Unge kvinder glemmer at gå til kræftscreening4.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af de unge kvinder deltager ikke i livmoderhalskræftscreening, selvom de gerne vil. Nu sætter Kræftens Bekæmpelse fokus på screening og minder om den vigtige undersøgelse.
Ny kampagne sætter lup på tobaksindustriens metoder29.10.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Tobaksindustrien presser politisk på for at bremse lovgivning mod nikotinprodukter og bidrager til at overbevise de unge om, at snus og e-cigaretter er harmløse. Det sætter partnerskabet Røgfri Fremtid fokus på i ny kampagne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum