Wonderful Copenhagen

For første gang siden nedlukningen: København igen vært for stor international kongres med 8000 deltagere

Del
Bella Center i København slår i dag dørene op for 8000 repræsentanter for den internationale vindenergibranche til første store kongres i hovedstaden i flere år. Det er både en milepæl for hovedstadens turisme og en vigtig international platform for dansk vindenergi, hvor ca. 90 danske virksomheder får fremvist produkter og kan lande nye aftaler med den internationale vindenergibranche.

Efter to meget svære år, hvor den danske kongresbranche nærmest har stået stille, bliver Danmarks hovedstad nu for første gang i lang tid igen værtsby for en stor international kongres.

Det er kongressen WindEurope Electric City 2021, som i disse dage samler omkring 8.000 deltagere, heriblandt toppen fra den europæiske vindindustri, i København.

Den store kongres afholdes i Bella Center fra tirsdag til torsdag, hvor bl.a. H.K.H. Kronprinsen deltager i åbningen. Kongressen har stor betydning for både hovedstadens turisme og den danske vindenergibranche, og samtidig følger den internationale kongresbranche spændt med i, hvordan den danske hovedstad kan afholde kongresser af den størrelse i lyset af pandemien.

Milepæl for turismen

Værtskabet af kongressen er vundet til den danske hovedstad i et samarbejde mellem Wind Denmark, Bellagroup, State of Green, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen og markerer en milepæl for hovedstadens turisme.

Hovedstaden har gennem en årrække etableret sig som en af verdens mest populære kongresbyer, og i 2019, inden pandemien ramte hovedstadens turisme hårdt, var København nummer 12 på den globale liste over kongresbyer. Og her lagde de store internationale videnkongresser årligt en milliardomsætning i hovedstaden.

”Det er et stort skridt for hovedstaden og hovedstadens turisme, at vi igen kan lægge by til en stor international videnkongres. En stor del af turismen i hovedstaden udgøres netop af internationale fagfolk, der rejser hertil for at deltage i møder og kongresser. Det skaber både stor økonomisk værdi for hovedstaden og stor værdi for danske videnmiljøer og virksomheder, som i det her tilfælde den danske vindenergibranche. Derfor arbejder vi både målrettet på at vinde kongresserne hertil og på at skabe størst mulig samfundsværdi af værtskaberne,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Bellagroup, der bl.a. står bag Danmarks største kongrescenter, Bella Center, indviede i august en ny multihal, Bella Arena. Og her er man rigtig glad for endelig at kunne huse en stor international kongres igen.

”Først og fremmest er vi meget glade for at være værter for WindEurope Electric City 2021. Dernæst er det jo den første store internationale kongres i København i to år, og det kan næsten ikke beskrives, hvor stort og vigtigt det er – både for byen og selvfølgelig for Bellagroup. Det er også en enestående mulighed, og fantastisk showcase for vores nye smukke hal Bella Arena. Det er jo stadig udfordrende tider, så vi har forberedt os meget grundigt, og har set frem til at åbne dørene for at byde kongresgæster fra hele verden velkommen i vores hus til tre spændende dage, hvor fagfolk mødes til videndeling og netværk,” siger Christian Folden Lund, CEO Bellagroup.

Vigtig platform for danske virksomheder

Ud over den store omsætning for virksomhederne i værdikæden omkring kongresser, som favner bredt, herunder hoteller, venues og transport, attraktioner, restauranter og underleverandører af udstyr mm., er de internationale kongresser ofte en vigtig platform for danske virksomheder, brancheorganisationer og videnmiljøer inden for det fagområder, kongresserne beskæftiger sig med.

Wonderful Copenhagen arbejder strategisk og systematisk med at skabe en bredere og mere længerevarende, positiv værdi af værtskabet af internationale kongresser. Og i forbindelse med planlægningen af WindEurope er der, sammen med arrangørerne og de danske stakeholderere, herunder Wind Denmark, offentlige myndigheder, organisationer og cluster, kørt en såkaldt legacy-proces.

Det har bl.a. resulteret i, at der i forbindelse med kongressen i Bella Center er etableret en dansk pavillon, hvor 62 danske virksomheder kan fremvise produkter og services til den internationale branche og skabe nye relationer til nye kunder, samarbejdspartnere og fremtidige medarbejdere. I alt udstiller ca. 90 danske virksomheder til kongressen, der samlet har 400 udstillere.

”Vi er utrolig glade for igen at være tilbage i Bella Center og i Danmark, hvor den globale vindmøllebranche kan mødes med de mange ledende virksomheder i vindenergiens hjemland. Fokus er denne gang særligt på elektrificering og vindenergiens helt afgørende rolle i den sammenhæng, og her er Danmark og København et lysende eksempel på den udvikling, som vi skal have resten af verden med på,” udtaler Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark.

Blandt de mange andre tiltag for at skabe større værdi i forbindelse med kongressen er også afholdelse af en innovationsplatform, hvor studerende, startups og etablerede virksomheder mødes på tværs, så de kan pitche nye løsninger på store virksomheds- og samfundsudfordringer.

Det at kunne afholde så stor en international kongres vækker, i lyset af pandemien, stor interesse fra andre foreninger i verden, der sender repræsentanter til København for at se, hvordan WindEurope kan afvikles med 8.000 delegerede i den danske hovedstad. Arrangørerne bag kongressen har arbejdet tæt sammen med Bellagroup og myndighederne med henblik på sikkerheden under eventen. Ingen deltagere kan derfor få adgang til Bella Center uden Coronapas eller PCR-test, og alle registreringer skal være foretaget inden ankomst.

Kontakter

Wonderful Copenhagen: Head of press: Uffe Hartmann - ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90
Bellagroup: Head of Press: Karen Østerbye - kars@bellagroup.dk - mobil: 81 88 48 43
Wind Denmark: kommunikationschef: Peter Alexandersen, pal@winddenmark.dk - mobil: 22 25 90 72

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye